image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5
Ředitelské volno 5.10.2022
6
Drakiáda 2022 - náhradní termín
7 8 9
10 11 12 13 14
Cesta s Jirkou Kolbabou
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
HALLOWEENSKÁ CESTA
26 27 28 29 30
31 1
PIŠQWORKY
2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality ze školy

Aktuality ze školy


Štítky:











ZÁPIS NANEČISTO 2022

Ve středu 23.3. se na naší škole uskutečnil Zápis nanečisto – akce pro budoucí prvňáčky a jejich rodiče.  Pro všechny byl připraven krátký program. P. uč. Pazourková seznámila rodiče s tím, co by měly jejich děti umět před nástupem do první třídy, a jak s nimi tyto dovednosti nejlépe rozvíjet. Budoucí školáci si zatím s p. uč. Tegtmajerovou hráli na školu – poznávali čísla do deseti, počítali kostičky, jako zmrzlináři servírovali barevné zmrzliny nebo sestavovali obrázek z geometrických tvarů. Na závěr si všichni společně zacvičili a zazpívali rodičům hezkou písničku. Věřím, že se všem naše setkání líbilo a brzy se zase uvidíme – tentokrát u zápisu „naostro“ J.

 


Autor: Mgr. Ivana Tegtmajerová Publikováno 29. 3. 2022 14:18

Soutěž ŘEMESLA 4.kolo

ZADÁNÍ 4.KOLO

Ve čtvrtém kole se seznámíme přímo s výrobou některých produktů.

1.    Co se vyrábí za pomocí hydroxidu sodného a vhodných tuků. Práce s hydroxidem (louhem) je nutnou součástí výroby.  Doma si tento výrobek můžete vyrábět jak metodou za tepla, tak metodou za studena.

2.    Vyberete si vosk. Na trhu je  k dispozici spousta různých vosků, včetně parafínu, včelího

              vosku, palmového vosku a tak dále. ...

Rozehřejete vosk. Použijete vodní lázeň a připravíte vosk na nalití do nádoby.

Ustřihnete si knot. Nahřejte nádobu. Nalijte do nádoby vosk. Počkáte a dolijete.

Co jste si vyrobili?...........................................

3.     Čokoládu nastrouháme a promícháme s krupicovým a vanilkovým cukrem. Mléko přivedeme do varu, přidáme nastrouhanou čokoládu s cukrem a mícháme, dokud se nerozpustí. Pak směs necháme vychladnout, přimícháme do ní smetanu a uložíme ji na hodinu do chladničky.

Na čem si pochutnáme?..........................

4.    Při výrobě se jednoznačně neobejdete bez mlýnku na maso. V mlýnku při mletí pak doporučujeme použít desku s menšími otvory. Zde jsou pak potřebné suroviny:
2,5 kg vepřového bůčku - je ideální, aby bůček byl prorostlý a bez kůže

2,5 kg předního hovězího - maso je třeba před mletím zbavit blán

100 g rychlosoli,10 g kmínu,20 g mletého pepře, 5 g mletého koriandru, česnek (třený)

Copak nám to voní ve špajzu???................................

5.    ………….. je kvašený, mírně alkoholický nápoj. Principem jeho výroby je rozštěpení složitých cukrů (škrobu) obsažených v obilných zrnech na jednoduché zkvasitelné cukry a následné zkvašení těchto jednoduchých cukrů pomocí kultury mikroorganismů (tzv. pivovarských kvasinek).

6.    Pokud nemáte po ruce čerstvé ovoce, stačí mít 100 g cukru, 30 ml ovocného sirupu, 20 ml citronové šťávy, 20 g práškové želatiny a 50 ml vody. Ingredience promíchejte, nechte 10 minut bobtnat, přiveďte za stálého míchání k varu a ihned odstavte. Směsi vlijte do formiček a po 12hodinách tuhnutí v lednici máte hotovo.

Co jsme si t vyrobili tentokrát?...........................................

7.    Tvorba tohoto výrobku zahrnuje v první řadě výrobu vlákniny, která nejčastěji vzniká ze dřeva jehličnatých a listnatých stromů a kombinuje se s vlákninou získanou z tříděného sběrového odpadu. Získaná vláknina se dále mletím, plněním, klížením a barvením zpracovává do podoby………………..

8.    Hlavní složkou …………. je oxid křemičitý (SiO2) a vyrábí se tavením křemičitého sklářského písku s přísadou uhličitanu draselného (potaše) a následným poměrně rychlým ochlazením taveniny, která tak nestačí vytvořit krystalovou mřížku.

 

9.     …………… se vyrábí srážením mléka syřidlem nebo kyselinou mléčnou. V některých případech může být ke sražení mléka použita i kyselina, jako vinný ocet nebo citrónová šťáva. Používá se mléko kravské, ovčí, kozí i mléko jiných savců (buvolí nebo třeba i velbloudí)

 

10.   …………….. jsou běžně vyráběna z bavlněných nebo polyesterových vláken nebo jejich kombinace. Bývají také zdobena textem či obrázky, které se na ně aplikují různými technologiemi - od potisku po nášivky či ruční malbu. Specifický výsledek lze získat tzv. batikováním.

 

Odpovědi zasílejte do 7.dubna 20222 na 

zdenka.jelinska@zslenesice.com

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ PO 3.KOLE

 

Soutěž ŘEMESLA

KOLO

Jméno a příjmení

2

3

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

10

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

9

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

10

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

10

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

10

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

10

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

0

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 28. 3. 2022 12:14

JARNÍ POEZIE

S přicházejícím jarem míváme jinou náladu. Někdy smutnou a unavenou, jindy veselou z prvních barev, květin, zvířat. Prostě JARNÍ.

K jarní náladě přispěla v 7. třídě i „Chvilka vlastní poezie“. Žáci si mohli vybrat, co budou tvořit:

 

Akrostich           Pětilístek                Japonský haiku              Kaligram

 

Nevíte, co je haiku? = je lyrický útvar, většinou s přírodní tematikou, který je tvořen zvukomalebným trojverším s počty slabik 5–7–5, například:

Včelička letí 5 slabik

zastaví se na květu 7 slabik

hlídá planetu. 5 slabik

 

Sedmáky tvorba bavila, a proto vzniklo několik zajímavých prací.

Podívejte se.

 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 23. 3. 2022 14:08

Obhajoba projektu FIKTIVNÍ FIRMA

V pátek 18.března jsme se dvěma týmy z osmé třídy vyrazili do lounské knihovny na závěrečnou obhajobu našich fiktivních firem, na kterých jsme ve škole pracovali od října 2021. V průběhu realizace projektu jsme si zkusili naplánovat podnikatelský záměr, který bychom jednou případně mohli realizovat. Naučili jsme se spoustu věcí o financích ve firmě, marketingu a dalších věcech, bez kterých se dnešní podnikání neobejde. Dokonce jsem si vyzkoušeli i SWOT analýzu, abychom zjistili, jestli náš podnikatelský plán má naději na úspěch.

Při závěrečné obhajobě se utkalo 8 vyrovnaných týmů ze 4 škol. Naše podnikatelské plány nakonec nevyhráli, ale to nám vůbec nevadí, získané zkušenosti za to určitě stojí.

Závěrem se sluší poděkovat organizátorům z řad Serviso o.p.s, která soutěž pořádala v rámci projektu MAP II a lounské knihovně, která nám poskytla skvělé zázemí a pohoštění.

 


Autor: Ing. Kamil Zlatohlávek Publikováno 18. 3. 2022 14:42

Soutěž ŘEMESLA - 3.kolo

ZADÁNÍ 3.KOLO

Řemeslník věděl o svém výrobku doslova všechno. Znal materiál a způsob jeho zpracování, k čemu všemu se používá i pro koho je určen. Do své práce vkládal tvůrčí schopnosti i cit a dokonale spojoval účel a tvar výrobku. Své zkušenosti a dovednosti předávali lidé dalším generacím, které výrobky dále zdokonalovaly. V našem dnešním kole soutěže si připomeneme názvy starých řemesel nebo s řemesly spojených, z nichž jsou některá opravdu zapomenutá.

 

1. Kdo byl (je) paknecht?

a) Specialista-pedikér zabývající se zarostlými nehty

b) Člen tajného spolku působícího zejména v severských zemích

c) V dobách veřejných lázní zde působil jako pomocník lázeňského

 

2. Kdo to byl baraba?

a) Sousedův synek, který vynikal v umění očesat naše jablka

b) Účetní, který v minulosti počítal obchodníkům slevy z prodejní ceny

c) Dělník na stavbě železnic, zejména tunelář

 

3. Kdo to byl horogolista?

a) Vzácný specialista-hodinář, který využíval při výrobě hodinových mechanizmů znalosti astronomie

b) Jakýkoli pracovník pocházející z horských oblastí

c) Opravář-mechanik specializující se na automobily veterány a používajících vysoce kvalitní gola klíče

 

4. Komu se říkalo hárkař?

a) Lazebníkovi, který kromě holení uměl ostříhat kvalitně „háro“

b) Podomnímu obchodníkovi s papírem, který nosili na zvláštních nosítkách – hárkách

c) Pravidelnému návštěvníkovi hospody neboli harendy, který zde měl své místo, na něž mu nikdo nesměl usednout

 

5. Kdo (co) to byl lanfaréř?

a) V jihomoravské hantýrce – místní duchovní

b) Potulný apatykář

c) Speciální měřidlo, kterým se zaměřovala úrodná půda pro prodej

  

6. Komu (čemu) se říkalo ohánečník?

a) Řemeslníkovi, který z ptačích per vyráběl vějíře sloužící původně k odhánění much

b) Řezníkovi – prodejci oblíbených hovězích oháněk, v některých krajích specialistovi na polévky z hovězí oháňky

c) Variantě pásu cudnosti – pás se nasazoval nevěrnému muži

  

7. Co dělal (nebo byl) faktor?

a) Zkušený člověk, jenž potvrzoval nebo nepotvrzoval svědectví u soudu zvoláním: „Fakt!“

b) Vypočítával směr plavby na zámořských lodích

c) Přiděloval domáckým výrobcům surovinu na zpracování, obstarával prodej i nákup pro cizí výrobce

 

8. Co uměl udělat talafous?

a) Vyzvědět tajné informace

b) Pečlivě upravit šlechticům vousy či kníry pomocí speciálního vosku

c) Zahrát při veselici na talaríně – hudebním nástroji, který si každý takový hudebník musel upravit podle velikosti svých rukou

 

9. Kdo (nebo co) byl fasíř?

a) Nadávka převzatá z maďarštiny, kterou v době vzniku Československé republiky častovali na slovensko-maďarské hranici české četníky

b) Vandrovní myslivec

c) Propuštěný vězeň, který byl ve zkušební době

 

10. Kdo (nebo co) to byl underláčník?

a) Člověk pověřený úřady k ověřování velikosti nákladu vpouštěného za městské brány

b) Člověk pověřený úřady ke sčítání lidu

c) Člověk pověřený úřady k řízení trhu se slanečky

 

 Svoje odpovědi zasílejte na adresu zdenka.jelinska@zslenesice.com

Do 25.3.2022

 

VÝSLEDKY MINULÝCH KOL

 

Správné řešení 1.kola

1.       Šalvěj

2.       Řepík 

3.       Divizna

4.       Anýz

5.       Lipový med

6.       Echinacea

7.       Lichořeřišnice

8.       Česnek

9.       Kočičí dráp, Cat´s Claw

10.   Zázvor

 

Správné řešení 2.kola

1.       Doručovatelka

2.       Spojovatelka

3.       Drnomistr

4.       Vorař

5.       Bednář

6.       Kartáčník

7.       Ponocný

8.       Krupař

9.       Dráteník

10.   Platnéř

 

TABULKA POŘADÍ

 

Soutěž ŘEMESLA

P

O

Č

E

T

 

K

O

L

 

10

Jméno a příjmení

2

3

5

6

7

8

9

10

Celkem bodů

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

 

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 14. 3. 2022 11:19

MASOPUST = tradice?

O této staré tradici už málo víme, je čas ji oprášit.

MASOPUST v hodinách českého jazyka by mohl:

-          Zjistit, kdo vlastně je nebo býval

-          Podpořit čtenářství

-          Věnovat se větnému rozboru a pravopisu

-          Zhlédnout ukázku, jak se na MASOPUST připravit, jak si připravit masku

-          Vytvořit masopustní knížku

-          Řešit osmisměrku

-          Pobavit nás

-          Veršovat – vytvářet AKROSTICH

To vše jsme si vyzkoušeli v 7. třídě v masopustním týdnu. Přidali jsme barvy a humor, které k Masopustu patří.

 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 5. 3. 2022 21:27

PROJEKT ZDRAVÉ ZUBY, KRÁSNÝ ÚSMĚV VE 2. TŘÍDĚ

Ve čtvrtek 24. února proběhl ve 2. třídě projekt na téma ústní hygieny. S dětmi jsme si povídali o správném způsobu čištění zoubků, o návštěvách zubního lékaře, také jsme si zazpívali a zatancovali na písničku Pan doktor Zub. Přinesenými kartáčky se zubní pastou jsme si správně vyčistili zoubky a nakonec si vybarvili obrázky se zdravým i zanedbaným chrupem.

 

 


Autor: Ing. Ivana Pokutová Publikováno 25. 2. 2022 21:30

Prvňáčci poprvé v knihovně

V úterý 22. 2. 2022 děti z první třídy poprvé navštívily knihovnu v Lounech. Na besedě se dozvěděly, co všechno je v knihovně možné – mohou si zde hrát, číst, malovat obrázky a pokud se přihlásí, budou si půjčovat knížky, časopisy nebo různé hry. Dětem se v knihovně moc líbilo, prohlédly si knížky, encyklopedie, časopisy a zahrály si některé hry.

 

 


Autor: Mgr. Simona Pazourková Publikováno 23. 2. 2022 22:23

Kresba – práce s linií

Neuvěřitelnou práci při kresbě linie předvedli žáci 3. třídy v hodinách VV, kdy dokreslovali obrázky zvířat. Překvapili a potěšili nejen mě ale i sami sebe.


Autor: Mgr. Hana Šefčíková Publikováno 21. 2. 2022 21:23

Výroba mýdla v 9. třídě

V rámci celoškolního projektu "Ten umí to a ten zas tohle... " jsme se pustili s deváťáky do výroby mýdla. Úkol se zdál být snadný, nicméně jsme zjistili, že pokud to chceme udělat od nuly a pořádně, budeme muset zúročit hodně znalostí. 
Během několika hodin chemie jsme se pečlivě připravili. Nejtěžší bylo vypočítat správná množství chemikálií tak, aby bylo mýdlo zdravotně nezávadné. Využili jsme výpočty hmotnosti z hustoty a řadu převodů jednotek.
Po teoretické přípravě přišla na řadu praxe. Při ní jsme ze slunečnicového oleje a hydroxidu sodného ve správném poměru vytvořili mýdlový základ, za kterého se během několika týdnů zrání stane použitelné mýdlo. Až bude vše hotové, s výsledky se pochlubíme. 
 

Autor: Mgr. Peter Randis Publikováno 19. 2. 2022 22:27

3. třída – projekt Truhlář

Ve čtvrtek 17. 2. si třeťáci vyzkoušeli v rámci celoročního školního projektu „Ten umí to a ta zas tohle a všichni dohromady uděláme moc“ jedno z dalších řemesel – řemeslo truhláře.

Na projekt jsme se pečlivě připravovali. Nejprve jsme navštívili truhlářskou dílnu, kde jsme besedovali s panem truhlářem o této práci. Měli jsme připravené otázky, na které nám velmi mile odpovídal a kromě toho nám ukázal mnoho zajímavých věcí – nářadí, stroje, co vyrábí,…

Po exkurzi jsme se přesunuli do školní dílny a měli jsme možnost si vyzkoušet práci na soustruhu. Také jsme brousili a zatloukali hřebíčky do dřeva.

Celý den byl dle dětí povedený, dozvěděli se spoustu nových věcí a vyzkoušeli práci se dřevem.


Autor: Mgr. Hana Šefčíková Publikováno 18. 2. 2022 10:10

Práce na postavě

Již Komenský ve svém spise Schola ludus (Škola hrou) upozorňuje na možnost učení se skrze prožití učiva, scénické, divadelní zpracování. To žákům umožňuje prožití daného tématu, sžití se s rolí v něm, poznání učiva „na vlastní kůži“, aktivizaci. V rámci předmětu KULTURNÍ VÝCHOVA se žáci sedmého ročníku zhostili zadaného úkolu - zdramatizovat pohádku a nastudovat svoji roli. Na dnešní hodině jsme tak měli možnost vidět, jak si jednotliví žáci svoji roli osvojili, nastudovali a předvedli před spolužáky. Některé výkony byly opravdu až skoro profesionální a velmi autentické.

 

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 14. 2. 2022 22:44