image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
Školní klub - rozloučení se školním rokem
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
ŠKOLNÍ AKADEMIE ZŠ LENEŠICE 2025
25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality ze školy > Vedlejší věty: největší zkouška nervů v češtině ☺

Vedlejší věty: největší zkouška nervů v češtině ☺



(Osmáci se ponořili do všech OSMI druhů vedlejších vět příslovečných. Dobrovolně. Skoro ☺)

Protože...znáte něco horšího než určování druhů vedlejších vět? My sice ano. Třeba test z chemie v pátek poslední hodinu. Ale určování vedlejších vět je hned v závěsu. A tak to v osmé třídě teď žije. Skutečně nemluvíme o školním výletě nebo obědovém boji o poslední řízek v jídelně. Řeč je právě o vedlejších větách – konkrétně o osmi příslovečných. 8, slovem OSM, způsobů, jak může být věta vedlejší podřízena té hlavní. Dovede si představit tu jízdu? Když se na vás z věty vyvalí místo, čas, způsob, míra, příčina, účel, podmínka a přípustka, je to skoro jako jazyková verze únikové hry. Proto jsem se rozhodla, že to osmákům trochu zpříjemním. Poněvadž co si budeme povídat – výklad a dril jsou sice fajn, ale bez špetky zábavy a pohybu to prostě není ono. A tak:

☺Úkoly schovávám pod QR kódy, takže místo nudného opisování z tabule se děti pohybují po třídě jako jazykoví detektivové.
☺Využívám puzzle věty, kde je třeba správně vybrat spojovací výraz a spojit hlavní a vedlejší větu – a hlavně určit, jestli jde o větu časovou, přípustkovou nebo třeba účelovou.
☺Třídicí kartičky pomáhají ujasnit si, jakou roli věta ve větě vlastně hraje – a že to někdy dá zabrat!
☺Diskutujeme, hádáme, smějeme se a (občas i) chybujeme – ale hlavně přemýšlíme. A přesně o to jde!

Sem tam zazní třídou hláška typu: „To je jasná podmínková!“, jiný žák oponuje: „Ale vždyť se to ptá na proč, tak to bude příčinná!“ A já češtinářka? Usmívám se. Potichu. Spokojeně. Protože vidím, že to má smysl. A pokud si myslíte, že se v tom schválně babráme, tak vězte, že ne. Tohle je realita. Cermaťáci (rozuměj ti, co připravují přijímačky) mají vedlejší věty jako oblíbenou jazykovou lahůdku. A tak nám opravdu nic jiného nezbývá. Jen se snažíme, aby to nebolelo víc, než je nutné. Pokrok je vidět. Osmáci už poznají, že věta „I když pršelo, šli jsme ven“ není jen popis včerejšího odpoledne, ale věta vedlejší příslovečná přípustková. A to se cení!