Co dělat poslední hodinu češtiny před Velikonocemi? No přece vydat se na Velikonoční stezku v tělocvičně! Žáci 6. a 7. třídy se nezalekli ani pravopisných nástrah, ani velikonočních hádanek, přesmyček, či úkolů z textu. Nejdřív se s výzvami poprali sami, pak dali hlavy dohromady ve skupinách. Výsledkem bylo nejen osvěžení vědomostí, kontrola pravopisu, ale i trocha zábavy.
A než se nadáli, byla hodina fuč – skoro jako vajíčka ze stolu o Velikonocích!
Jana Ledvinová
Poslední hodinu českého jazyka před velikonočními prázdninami jsme v 8. třídě prožili trochu jinak – v klidnějším a slavnostnějším duchu. Společně jsme se pustili do skládání velikonočního příběhu o Ježíšově ukřižování, který patří mezi nejdůležitější příběhy křesťanských Velikonoc. Žáci dostali zpřeházené části tohoto příběhu a jejich úkolem bylo správně uspořádat věty tak, aby na sebe navazovaly a celý text dával smysl. Učili se tak přemýšlet nad tím, co k sobě v příběhu patří, jak mají věty za sebou správně následovat a jak tvořit souvislý a dobře srozumitelný text. Právě podobné úkoly jsou častou součástí přijímacích zkoušek, které žáky čekají příští rok, a tak jsme si na ně nenásilně a v příjemné atmosféře začali pozvolna zvykat. Každý úryvek byl navíc doplněn o jednoduchý obrázek – objevily se na nich známé postavy z příběhu: Ježíš, Jidáš Iškariotský, Marie a další. Díky tomu se žákům lépe dařilo v příběhu orientovat a propojit si text s tím, co už o Velikonocích znají. Na závěr jsme si přečetli i úryvky z knihy Biblické příběhy Patricie Huntové, abychom si celý děj doplnili, lépe pochopili souvislosti a příběh prožili v širším kontextu. Touto klidnou, přemýšlivou a trochu i jinou hodinou jsme se společně naladili na nadcházející velikonoční svátky. Věřím, že si z ní děti odnesly nejen procvičení češtiny, ale i něco málo k zamyšlení – proč Velikonoce slavíme a co pro mnoho lidí znamenají. Děkuji osmákům za to, jak pěkně pracovali, jak se dokázali soustředit a jak s respektem přistoupili k tomuto tématu.
Děti ze školní družiny navštívily velikonoční výstavu kraslic v Lounském muzeu. Poté si pochutnaly na sladkostech v cukrárně a radost si udělaly v hračkárně. Výlet se jim moc líbil.
V úterý 15. dubna se na naší škole konaly netradiční vědecké dílny pro žáky druhého stupně, které byly zaměřeny na moderní technologie a 3D skenování. Zástupci firmy Visible Vision si pro žáky připravili celodenní interaktivní program plný objevování, techniky a zábavy. Během dne se všechny třídy druhého stupně postupně zapojily do programu, který vedli dva mladí lektoři Dominik a Michal. Ti žákům přiblížili, jak funguje 3D skenování v praxi, a zároveň jim umožnili vše si sami vyzkoušet. Žáci skenovali své třídy, spolužáky i různé předměty, pozorovali výsledek na monitoru a pochopili základní principy této moderní technologie. Nechyběly ani ukázky využití 3D skenování v různých oblastech – od průmyslu a designu až po zdravotnictví či archeologii. Program byl velmi živý, názorný a pro mnohé žáky zcela novým a inspirujícím zážitkem. Děkujeme firmě Visible Vision a lektorům Dominikovi a Michalovi za skvělou spolupráci a poutavé představení světa 3D technologií.
Vodník zakoulel skleněnýma očima, Polednice zlostně zafuněla a Svatební košile se vznášela tmou… Osmáci se vydali na dobrodružnou výpravu do světa Karla Jaromíra Erbena, kde není nouze o napětí, mrazení po zádech – ale i krásu slov. S tištěnou verzí Vodníka, Polednice a Svatební košile v ruce se ponořili do starobylého jazyka 19. století – do veršů, které jsou stejně krásné jako znepokojivé. Nezůstali jsme však jen u čtení. Balady ožily i na obrazovce, když jsme porovnávali tištěné a filmové zpracování. Jak byly postavy ztvárněny? Liší se od tvé představy z textu? Jakou roli hraje hudba a kamera? Co všechno se skrývá mezi řádky a záběry? A co tě nejvíc překvapilo nebo zaujalo? A protože literatura nemusí zůstat jen na papíře, využili jsme také literární omalovánky od nakladatelství Oblak. Slova se tak proměnila v barvy, básně v obrazy a temné příběhy dostaly novou tvář – osobní, vizuální, hravou. Najednou měl Vodník vyrýsované svaly, Polednice hnáty opravdu mega křivé a nevěsta ze Svatební košile oči plné tajemství. Byla to cesta napříč uměním, jazykem, fantazií i emocemi. A jak žáci sami řekli: „Balady už nejsou jen nudné básničky, ale mají příběh, mají sílu.“ A když se spojí s pastelkami, filmem a nápady… pak se opravdu děje kouzlo.
Druháčci dnes zdobili kraslice tradiční technikou, horkým voskem.
Byli moc šikovní a kraslice si namalovali krásné.
V březnu nám přišla nabídka od SČVK, jestli by se děti z 2. a 3. třídy, které chodí do školní družiny, nechtěly zapojit do výtvarné soutěže na téma "Pitná voda". Ani chvilku jsme neváhali a hned jsme je přihlásili. Jakmile jsme dostali potřebné informace k soutěži, pustily se děti s chutí do práce.
Začaly vznikat krásné obrázky o tom, jak se dá voda využít. Každé dítě malovalo svůj vlastní čtverec a nakonec jsme je všechny spojili do jednoho velkého obrazu.
O vítězi rozhodne veřejné hlasování na Facebooku, které začne 14. dubna. Každý „like“ dětem hned nahlásíme a budeme jim držet palce.
Ve školní družině jsme zkoušeli neobvyklou techniku barvení vajíček – s pomocí laků na nehty. Do vody jsme nakapali barevné laky, zamíchali je špejlí a vajíčko opatrně ponořili.
Vznikly krásné mramorové vzory, každé vajíčko bylo jiné. Děti byly nadšené a tvoření je moc bavilo.
V pátek jsme se s žáky 7. a 8. třídy vydali pěšky do Loun, kde jsme navštívili místní archiv a zúčastnili se promítání dokumentárního filmu s názvem Pán Nikdo proti Putinovi.
Film vyprávěl příběh ruského opozičního aktivisty, který se rozhodl postavit režimu Vladimira Putina. V dokumentu jsme mohli vidět jeho osobní boj a odvahu, také sílu současné ruské propagandy a dopady válečného konfliktu na běžné lidi.
Fiřtová Kateřina
Jaro je tu a s ním i krásné velikonoční tradice! Naši čtvrťáci se letos vydali do Muzea v Lounech, kde na ně čekala Velikonoční dílna plná tvoření, vůní a barev.
Každý si mohl vyzkoušet hned několik tradičních technik – pletli jsme pomlázky, barvili vajíčka horkým voskem, pekli voňavé perníčky, vyráběli jarní zápichy a zdobili vajíčka netradičně – třeba mákem nebo obarveným pískem. Všichni si domů odnesli spoustu krásných výrobků, a hlavně dobrou náladu.
Součástí návštěvy byla i výstava různě zdobených velikonočních vajíček – od klasických po ty opravdu originální. A co by to bylo za jaro bez malých kuřátek! I ta jsme obdivovali a připomněli si, proč právě kuřátka patří mezi hlavní symboly Velikonoc.
A protože po tvoření pořádně vyhládne, čekala na nás sladká odměna – návštěva cukrárny! Tam si každý mohl pochutnat na něčem dobrém a užít si chvilku pohody se spolužáky.
Dílna byla nejen zábavná, ale i poučná – a hlavně nás všechny krásně naladila na přicházející svátky jara.
Moc děkujeme Muzeu v Lounech za skvěle připravený program, milý přístup a krásnou atmosféru! Už teď se těšíme na další návštěvu.
V uplynulých dnech se žáci čtvrté třídy věnovali důležitému tématu – dopravní výchově. Během výuky se seznámili s řadou klíčových informací, které jim pomohou bezpečně se pohybovat v dopravním prostředí, ať už jako chodci, cyklisté nebo budoucí účastníci silničního provozu.
Děti se dozvěděly, jaké ochranné prvky by měly při jízdě na kole používat, jak správně řešit dopravní situace na křižovatkách, a také kde je jízda na kole povolena a kde naopak zakázána. Celý program byl veden zábavnou a interaktivní formou – žáci sledovali prezentace a výuková videa, a také si vyzkoušeli práci ve skupinách na tematických pracovních listech.
Tímto ale naše dopravní výchova zdaleka nekončí! V květnu a červnu nás čeká návštěva dopravního hřiště v Žatci, kde si žáci své nově nabyté znalosti a dovednosti vyzkouší přímo v praxi. Už teď se na tuto zkušenost všichni moc těšíme!
© 2025 Základní škola Lenešice, okres Louny, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO