image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30 1 2 3
Divadlo VeTři - dopravní výchova
4 5
6
Zápis do přípravné třídy
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
Cesta za pokladem 2024
24 25 26
27 28 29 30 31 1
Pozvánka na výstavu - Za oponou času
2
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality ze školy

Aktuality ze školy


Štítky:











Jak se nejlépe dozvědět něco o Japonsku?

Pozvat někoho,  kdo tam žije. 
Například Jana Drápelu a jeho japonskou manželku a děti. Pak už poslouchat, zapojit se do soutěží – vědomostních, odhadujících…  také si vyzkoušet nabírání hůlkami a další jiné hry a aktivity. Program se nám velmi líbil a nadchl nás pro cestu do Japonska.
Sayonara – Na shledanou.
 

Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 2. 4. 2022 23:18

MDŽ 2022

Žáci 1. stupně se ve čtvrtek 24. 3. zúčastnili akce k MDŽ a potěšili svým zpěvem, tancem, básničkami a bubnovánímvšechny zúčastněné. Zaslouží si velkou pochvalu.

 

 


Autor: Mgr. Hana Šefčíková Publikováno 31. 3. 2022 22:41

UKLIĎME ČESKO 2022

V sobotu 26. března jsme se vydali s dětmi uklidit naši obec, a to v rámci vyhlášené akce Ukliďme Česko. Dostali jsme pytle a rukavice a hned jsme se do toho dali! Uklidili jsme před školou, kolem kostela sv. Šimona a Judy, v parčíku před Obecním úřadem, na place, pak jsme to vzali kolem potoka a akci jsme po dvou hodinách ukončili před Jednotou.  Za námi zůstal nejen uklizený prostor, ale také pocit dobře vykonané práce.

Ivana Pokutová


Autor: Ing. Ivana Pokutová Publikováno 29. 3. 2022 15:10

ZÁPIS NANEČISTO 2022

Ve středu 23.3. se na naší škole uskutečnil Zápis nanečisto – akce pro budoucí prvňáčky a jejich rodiče.  Pro všechny byl připraven krátký program. P. uč. Pazourková seznámila rodiče s tím, co by měly jejich děti umět před nástupem do první třídy, a jak s nimi tyto dovednosti nejlépe rozvíjet. Budoucí školáci si zatím s p. uč. Tegtmajerovou hráli na školu – poznávali čísla do deseti, počítali kostičky, jako zmrzlináři servírovali barevné zmrzliny nebo sestavovali obrázek z geometrických tvarů. Na závěr si všichni společně zacvičili a zazpívali rodičům hezkou písničku. Věřím, že se všem naše setkání líbilo a brzy se zase uvidíme – tentokrát u zápisu „naostro“ J.

 


Autor: Mgr. Ivana Tegtmajerová Publikováno 29. 3. 2022 14:18

Soutěž ŘEMESLA 4.kolo

ZADÁNÍ 4.KOLO

Ve čtvrtém kole se seznámíme přímo s výrobou některých produktů.

1.    Co se vyrábí za pomocí hydroxidu sodného a vhodných tuků. Práce s hydroxidem (louhem) je nutnou součástí výroby.  Doma si tento výrobek můžete vyrábět jak metodou za tepla, tak metodou za studena.

2.    Vyberete si vosk. Na trhu je  k dispozici spousta různých vosků, včetně parafínu, včelího

              vosku, palmového vosku a tak dále. ...

Rozehřejete vosk. Použijete vodní lázeň a připravíte vosk na nalití do nádoby.

Ustřihnete si knot. Nahřejte nádobu. Nalijte do nádoby vosk. Počkáte a dolijete.

Co jste si vyrobili?...........................................

3.     Čokoládu nastrouháme a promícháme s krupicovým a vanilkovým cukrem. Mléko přivedeme do varu, přidáme nastrouhanou čokoládu s cukrem a mícháme, dokud se nerozpustí. Pak směs necháme vychladnout, přimícháme do ní smetanu a uložíme ji na hodinu do chladničky.

Na čem si pochutnáme?..........................

4.    Při výrobě se jednoznačně neobejdete bez mlýnku na maso. V mlýnku při mletí pak doporučujeme použít desku s menšími otvory. Zde jsou pak potřebné suroviny:
2,5 kg vepřového bůčku - je ideální, aby bůček byl prorostlý a bez kůže

2,5 kg předního hovězího - maso je třeba před mletím zbavit blán

100 g rychlosoli,10 g kmínu,20 g mletého pepře, 5 g mletého koriandru, česnek (třený)

Copak nám to voní ve špajzu???................................

5.    ………….. je kvašený, mírně alkoholický nápoj. Principem jeho výroby je rozštěpení složitých cukrů (škrobu) obsažených v obilných zrnech na jednoduché zkvasitelné cukry a následné zkvašení těchto jednoduchých cukrů pomocí kultury mikroorganismů (tzv. pivovarských kvasinek).

6.    Pokud nemáte po ruce čerstvé ovoce, stačí mít 100 g cukru, 30 ml ovocného sirupu, 20 ml citronové šťávy, 20 g práškové želatiny a 50 ml vody. Ingredience promíchejte, nechte 10 minut bobtnat, přiveďte za stálého míchání k varu a ihned odstavte. Směsi vlijte do formiček a po 12hodinách tuhnutí v lednici máte hotovo.

Co jsme si t vyrobili tentokrát?...........................................

7.    Tvorba tohoto výrobku zahrnuje v první řadě výrobu vlákniny, která nejčastěji vzniká ze dřeva jehličnatých a listnatých stromů a kombinuje se s vlákninou získanou z tříděného sběrového odpadu. Získaná vláknina se dále mletím, plněním, klížením a barvením zpracovává do podoby………………..

8.    Hlavní složkou …………. je oxid křemičitý (SiO2) a vyrábí se tavením křemičitého sklářského písku s přísadou uhličitanu draselného (potaše) a následným poměrně rychlým ochlazením taveniny, která tak nestačí vytvořit krystalovou mřížku.

 

9.     …………… se vyrábí srážením mléka syřidlem nebo kyselinou mléčnou. V některých případech může být ke sražení mléka použita i kyselina, jako vinný ocet nebo citrónová šťáva. Používá se mléko kravské, ovčí, kozí i mléko jiných savců (buvolí nebo třeba i velbloudí)

 

10.   …………….. jsou běžně vyráběna z bavlněných nebo polyesterových vláken nebo jejich kombinace. Bývají také zdobena textem či obrázky, které se na ně aplikují různými technologiemi - od potisku po nášivky či ruční malbu. Specifický výsledek lze získat tzv. batikováním.

 

Odpovědi zasílejte do 7.dubna 20222 na 

zdenka.jelinska@zslenesice.com

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ PO 3.KOLE

 

Soutěž ŘEMESLA

KOLO

Jméno a příjmení

2

3

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

10

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

9

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

10

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

10

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

10

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

10

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

0

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 28. 3. 2022 12:14

JARNÍ POEZIE

S přicházejícím jarem míváme jinou náladu. Někdy smutnou a unavenou, jindy veselou z prvních barev, květin, zvířat. Prostě JARNÍ.

K jarní náladě přispěla v 7. třídě i „Chvilka vlastní poezie“. Žáci si mohli vybrat, co budou tvořit:

 

Akrostich           Pětilístek                Japonský haiku              Kaligram

 

Nevíte, co je haiku? = je lyrický útvar, většinou s přírodní tematikou, který je tvořen zvukomalebným trojverším s počty slabik 5–7–5, například:

Včelička letí 5 slabik

zastaví se na květu 7 slabik

hlídá planetu. 5 slabik

 

Sedmáky tvorba bavila, a proto vzniklo několik zajímavých prací.

Podívejte se.

 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 23. 3. 2022 14:08

Obhajoba projektu FIKTIVNÍ FIRMA

V pátek 18.března jsme se dvěma týmy z osmé třídy vyrazili do lounské knihovny na závěrečnou obhajobu našich fiktivních firem, na kterých jsme ve škole pracovali od října 2021. V průběhu realizace projektu jsme si zkusili naplánovat podnikatelský záměr, který bychom jednou případně mohli realizovat. Naučili jsme se spoustu věcí o financích ve firmě, marketingu a dalších věcech, bez kterých se dnešní podnikání neobejde. Dokonce jsem si vyzkoušeli i SWOT analýzu, abychom zjistili, jestli náš podnikatelský plán má naději na úspěch.

Při závěrečné obhajobě se utkalo 8 vyrovnaných týmů ze 4 škol. Naše podnikatelské plány nakonec nevyhráli, ale to nám vůbec nevadí, získané zkušenosti za to určitě stojí.

Závěrem se sluší poděkovat organizátorům z řad Serviso o.p.s, která soutěž pořádala v rámci projektu MAP II a lounské knihovně, která nám poskytla skvělé zázemí a pohoštění.

 


Autor: Ing. Kamil Zlatohlávek Publikováno 18. 3. 2022 14:42

Soutěž ŘEMESLA - 3.kolo

ZADÁNÍ 3.KOLO

Řemeslník věděl o svém výrobku doslova všechno. Znal materiál a způsob jeho zpracování, k čemu všemu se používá i pro koho je určen. Do své práce vkládal tvůrčí schopnosti i cit a dokonale spojoval účel a tvar výrobku. Své zkušenosti a dovednosti předávali lidé dalším generacím, které výrobky dále zdokonalovaly. V našem dnešním kole soutěže si připomeneme názvy starých řemesel nebo s řemesly spojených, z nichž jsou některá opravdu zapomenutá.

 

1. Kdo byl (je) paknecht?

a) Specialista-pedikér zabývající se zarostlými nehty

b) Člen tajného spolku působícího zejména v severských zemích

c) V dobách veřejných lázní zde působil jako pomocník lázeňského

 

2. Kdo to byl baraba?

a) Sousedův synek, který vynikal v umění očesat naše jablka

b) Účetní, který v minulosti počítal obchodníkům slevy z prodejní ceny

c) Dělník na stavbě železnic, zejména tunelář

 

3. Kdo to byl horogolista?

a) Vzácný specialista-hodinář, který využíval při výrobě hodinových mechanizmů znalosti astronomie

b) Jakýkoli pracovník pocházející z horských oblastí

c) Opravář-mechanik specializující se na automobily veterány a používajících vysoce kvalitní gola klíče

 

4. Komu se říkalo hárkař?

a) Lazebníkovi, který kromě holení uměl ostříhat kvalitně „háro“

b) Podomnímu obchodníkovi s papírem, který nosili na zvláštních nosítkách – hárkách

c) Pravidelnému návštěvníkovi hospody neboli harendy, který zde měl své místo, na něž mu nikdo nesměl usednout

 

5. Kdo (co) to byl lanfaréř?

a) V jihomoravské hantýrce – místní duchovní

b) Potulný apatykář

c) Speciální měřidlo, kterým se zaměřovala úrodná půda pro prodej

  

6. Komu (čemu) se říkalo ohánečník?

a) Řemeslníkovi, který z ptačích per vyráběl vějíře sloužící původně k odhánění much

b) Řezníkovi – prodejci oblíbených hovězích oháněk, v některých krajích specialistovi na polévky z hovězí oháňky

c) Variantě pásu cudnosti – pás se nasazoval nevěrnému muži

  

7. Co dělal (nebo byl) faktor?

a) Zkušený člověk, jenž potvrzoval nebo nepotvrzoval svědectví u soudu zvoláním: „Fakt!“

b) Vypočítával směr plavby na zámořských lodích

c) Přiděloval domáckým výrobcům surovinu na zpracování, obstarával prodej i nákup pro cizí výrobce

 

8. Co uměl udělat talafous?

a) Vyzvědět tajné informace

b) Pečlivě upravit šlechticům vousy či kníry pomocí speciálního vosku

c) Zahrát při veselici na talaríně – hudebním nástroji, který si každý takový hudebník musel upravit podle velikosti svých rukou

 

9. Kdo (nebo co) byl fasíř?

a) Nadávka převzatá z maďarštiny, kterou v době vzniku Československé republiky častovali na slovensko-maďarské hranici české četníky

b) Vandrovní myslivec

c) Propuštěný vězeň, který byl ve zkušební době

 

10. Kdo (nebo co) to byl underláčník?

a) Člověk pověřený úřady k ověřování velikosti nákladu vpouštěného za městské brány

b) Člověk pověřený úřady ke sčítání lidu

c) Člověk pověřený úřady k řízení trhu se slanečky

 

 Svoje odpovědi zasílejte na adresu zdenka.jelinska@zslenesice.com

Do 25.3.2022

 

VÝSLEDKY MINULÝCH KOL

 

Správné řešení 1.kola

1.       Šalvěj

2.       Řepík 

3.       Divizna

4.       Anýz

5.       Lipový med

6.       Echinacea

7.       Lichořeřišnice

8.       Česnek

9.       Kočičí dráp, Cat´s Claw

10.   Zázvor

 

Správné řešení 2.kola

1.       Doručovatelka

2.       Spojovatelka

3.       Drnomistr

4.       Vorař

5.       Bednář

6.       Kartáčník

7.       Ponocný

8.       Krupař

9.       Dráteník

10.   Platnéř

 

TABULKA POŘADÍ

 

Soutěž ŘEMESLA

P

O

Č

E

T

 

K

O

L

 

10

Jméno a příjmení

2

3

5

6

7

8

9

10

Celkem bodů

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

 

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 14. 3. 2022 11:19

MASOPUST = tradice?

O této staré tradici už málo víme, je čas ji oprášit.

MASOPUST v hodinách českého jazyka by mohl:

-          Zjistit, kdo vlastně je nebo býval

-          Podpořit čtenářství

-          Věnovat se větnému rozboru a pravopisu

-          Zhlédnout ukázku, jak se na MASOPUST připravit, jak si připravit masku

-          Vytvořit masopustní knížku

-          Řešit osmisměrku

-          Pobavit nás

-          Veršovat – vytvářet AKROSTICH

To vše jsme si vyzkoušeli v 7. třídě v masopustním týdnu. Přidali jsme barvy a humor, které k Masopustu patří.

 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 5. 3. 2022 21:27

PROJEKT ZDRAVÉ ZUBY, KRÁSNÝ ÚSMĚV VE 2. TŘÍDĚ

Ve čtvrtek 24. února proběhl ve 2. třídě projekt na téma ústní hygieny. S dětmi jsme si povídali o správném způsobu čištění zoubků, o návštěvách zubního lékaře, také jsme si zazpívali a zatancovali na písničku Pan doktor Zub. Přinesenými kartáčky se zubní pastou jsme si správně vyčistili zoubky a nakonec si vybarvili obrázky se zdravým i zanedbaným chrupem.

 

 


Autor: Ing. Ivana Pokutová Publikováno 25. 2. 2022 21:30

Prvňáčci poprvé v knihovně

V úterý 22. 2. 2022 děti z první třídy poprvé navštívily knihovnu v Lounech. Na besedě se dozvěděly, co všechno je v knihovně možné – mohou si zde hrát, číst, malovat obrázky a pokud se přihlásí, budou si půjčovat knížky, časopisy nebo různé hry. Dětem se v knihovně moc líbilo, prohlédly si knížky, encyklopedie, časopisy a zahrály si některé hry.

 

 


Autor: Mgr. Simona Pazourková Publikováno 23. 2. 2022 22:23

Kresba – práce s linií

Neuvěřitelnou práci při kresbě linie předvedli žáci 3. třídy v hodinách VV, kdy dokreslovali obrázky zvířat. Překvapili a potěšili nejen mě ale i sami sebe.


Autor: Mgr. Hana Šefčíková Publikováno 21. 2. 2022 21:23