- jednoduché dřevěné hračky a výrobky
- vyvýšené záhony
- výsadby ve skleníku...
Ahoj soutěžící, v minulém kole jste na sebe prozradili, jak jste vynalézaví . V dnešním kole to tak jednoduché mít nebudete. Představím vám 10 úryvků z různých příběhů, ve kterých budete muset doplňovat slova a ke každé otázce ještě připište stát, kde se příběh odehrával. Držím vám palce. Celkem můžete získat 27 bodů. Odpovědi posílejte do 30. dubna 2024.
ZADÁNÍ: 5. KOLO
Mgr. Zdeňka jelińská
TABULKA PRŮBĚŽNÉHO POŘADÍ:
Zeměpisná soutěž 2024 |
P |
O |
Č |
E |
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
Tomáš Chaloupka |
28 |
10 |
10 |
10 |
Anežka Arnoštová |
31 |
10 |
10 |
10
|
Marek Borč |
32 |
9 |
10 |
10 |
Michal Málek |
28 |
10 |
10 |
10 |
Lukáš Chaloupka |
28 |
10 |
10 |
10
|
Stela Patrovská |
28 |
9 |
10 |
10
|
Marie Černáková |
31 |
10 |
9 |
10 |
David Haspeklo |
30 |
10 |
10 |
10 |
Dne 17. 4. 2024 se vybraní žáci: David Kaleja, Eliška a Lenka Šťastná, Václav Müller, Václav Vojtěcký, Eva Charvátová, Magdalena Zemanová, Zdeněk Suk, Vojtěch Koubek, Matěj Šatoplet a Martin Velík zúčastnili oblastního kola Olympijského odznaku. Soutěžilo se ve čtyřech disciplínách: trojskok, sedy lehy, švihadlo a hod medicinbalem. Výkony našich žáků byly reprezentativní. Eliška Šťastná získala krásné 3. místo v kategorii jednotlivců a David Kaleja obsadil 4. místo. Oba naši reprezentanti se tak kvalifikovali na postup do kraje, který se uskuteční dne 17. 5. 2024 v Klášterci nad Ohří.
Všem našim žákům děkujeme za vzornou reprezentaci školy.
Jan Dvořák
Zeměpisná soutěž “ Příběhy ze známa i neznáma“
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ 2.KOLA
3. KOLO - ZADÁNÍ
1. Kdo se bojí výšek, by na něj vstupovat neměl. Nejdelší visutý most světa je
výzvou a také jedinečným zážitkem. Je v provozu od května roku 2022. Jedná se
tak o novou atrakci, která vede od chaty Slaměnka v části Velká Morava na
hřeben hory Chlum. V Pardubickém kraji tak najdete unikátní stavbu, kterou
budou znát na celém světě. Se svými 721 metry je totiž vůbec tím nejdelším
visutým mostem. Americký časopis Time ho dokonce zařadil mezi 50 nejlepších
míst světa. Napiš jméno……………………………….
2. V tomto městě jsem již byla několikrát. Pokaždé vás překvapí jinak. V roce 1873
se v jeden celek spojily části Buda, Obuda a Pešť. Mezi místními je vžito i jen
zkrácené označení Pešť a to proto, že kdysi žila většina obyvatel právě v Pešti. Na
rozloze 525 km² bydlí 1 723 000 lidí. Většina z nich jsou Maďaři, ale ojediněle
narazíte také na Němce nebo Slováky. Napiš název města…………………………..
3. Známé jsou už kolem 5 000 let a pořád nabízejí spoustu tajemství. Jaká je
největší, k čemu sloužily a proč je dobré se za nimi vypravit? Jsou unikátní stavby,
které se budovaly hlavně za účelem použití jako hrobky. Uvnitř odpočívaly těla
mocných králů (faraonů) nebo jejich nejbližších rodinných příslušníků. Jsou velmi
staré a odhadem tu s námi jsou už 4 500 až 5 500 let. Podle archeologů se stavěly
od dob vlády panovníka Džosera až do doby prvního krále 18. dynastie Ahmose I.
Jsou tak dokonce starší než starobylé Athény.
4. Toto malé městečko v Nizozemsku obývá jen kolem 3 tisíc občanů. Nabízí
unikátní způsob dopravy, a ne nadarmo dostalo i svou přezdívku. Nizozemské
Benátky byly založeny už ve 13. století. V současnosti je většina města „pod
vodou“ a není možné se tu pohybovat obvyklými dopravními prostředky. V
centru jsou auta dokonce zakázána. Při návštěvě je tak nejlepší, když si
pronajmete loďku a vyrazíte na poklidnou obhlídku. Název městečka je…………….
5. Jsou hlavním městem Řecka a nabízí unikátní místo se starobylými
památkami. Vydejte se na cestu časem zpět, stojí to za to. Byly kolébkou západní
civilizace, filozofie a demokracie. Mezi nejznámější památky se řadí Parthenón na
Akropoli nebo olympijský stadion. Hlavním městem Řecka se oficiálně staly v roce
1834. Dnes jsou jedním z největších ekonomických center v jihovýchodní Evropě.
Přístav Pireus je pak největším osobním přístavem v Evropě a druhým na světě.
6. Unikátní spojení historického centra, písečných pláží, skvělé kuchyně a
úžasných lidí budete milovat. V češtině můžete používat název Kamenné město.
Důvodem je materiál, ze kterých jsou postaveny historické budovy. Korálový
kámen se těží uvnitř ostrova a je tedy nejdostupnějším prvkem. Není žádným
městečkem, obývá ho na 200 tisíc místních lidí. V roce 2000 se dočkalo zápisu na
Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Na ostrově se nachází i letiště a
dopravovat se nemusíte jenom lodí. Obyvatelé jsou velmi různorodí a seznámit
se můžete s Araby, Afričany, Indy, ale i Evropany. I díky tomu je zdejší kuchyně
směsí těchto kultur. Napiš název města a ostrova…………………………………..
7. Bývalo městem, které se dochovalo v podobě zřícenin do naší doby. Mayské
město je nyní spíše zříceninou. Můžeme být ale rádi, že spousta z unikátní kultury
se dochovala. Město se nachází na mexickém Yucatánském poloostrově. Jeho
vývoj probíhal mezi lety 600 až 1500 našeho letopočtu. Název je odvozem od
mayského sousloví, což v překladu znamená na okraji studny. Je to novodobý div
světa. Název města je………………………………
8. Jako obrovská, na pět částí rozřezaná pizza s mnoha barevnými toppings
vypadá město New York z výšky. Když sem zavítáte poprvé, musíte se
rozhodnout, do kterého z dílů se pořádně zakousnete. Do ……………,
……………………., ……………………… či ………………. Islandu? Většina lidí zůstane
pochopitelně u …………………………...
9. Město žije dneškem a na zítřek se neptá. Naplno. Vítejte v jedné z geologicky
nejnepředvídatelnějších a seismicky nejaktivnějších oblastí Evropy i světa.
V oblasti, které dominuje dvojitě rozeklaný vrchol Vesuvu. Jediné sopky na
evropském kontinentu, která hrozí celému zálivu. Napiš název
města………………………
10. Hlavním tahákem Azorských ostrovů je ostrov ……………………. Spoje na tento
ostrov létají z Německa, Anglie, Portugalska, ale i Kanady a USA. Má horká
vulkanická jezera, čajové plantáže i cozido, které se „vaří“ zakopané v horké
půdě.
Svoje odpovědi zasílejte na adresu zdenka.jelinska@zslenesice.com
TABULKA VÝSLEDKŮ:
Zeměpisná soutěž 2024 |
P |
O |
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
Tomáš Chaloupka |
28 |
10 |
Anežka Arnoštová |
31 |
10 |
Marek Borč |
32 |
9 |
Michal Málek |
28 |
10 |
Lukáš Chaloupka |
28 |
10
|
Stela Patrovská |
28 |
9 |
Marie Černáková |
31 |
10 |
Dnes proběhl ve škole další projektový den „Superhrdinové“.
V rámci dílny psaní či pisatelské lekce rozvíjíme fantazii, předvídání, hypotézy. Tentokrát bylo v 6. třídě tématem zkoumání obsahu nákupního košíku. Žáci nejprve diskutovali o svých myšlenkách, názorech a důvodech, proč by si mohl některé potraviny zákazník vybrat. Některé nápady byly velmi humorné.
Následně každý žák vytvořil z letáků a papíru svůj vlastní nákupní košík s utajeným záměrem výběru.
Pak přišla pisatelská část. Žáci si vylosovali jeden připravený nákupní košík a plnili pisatelský úkol: Představ si, že ve frontě u pokladny stojí člověk, jenž má ve svém košíku přesně tento nákup. Kdo to je? Co ho k tomuto nákupu vedlo? Proč chce nakoupit právě tyto výrobky. Napiš 8-10 vět.
Tato aktivita nejenže podporovala povědomí o zdravém stravování, ale také rozvíjela schopnost vyjádřit své myšlenky. Zároveň posilovala empatii a porozumění pohledu druhých, když žáci hádali obsah a motivaci vylosované osoby. Mnohokrát jsme se zasmáli a dobře se pobavili.
Kateřina Fiřtová, Jana Ledvinová
Šesťáci v hodině pracovních činností připravovali tři druhy pomazánek. Vajíčkovou, česnekovo-sýrovou a mrkvovou.
Děti ze šesté třídy v rámci přírodopisu vytvářely mechová terária tzv. „Mechária“. Nejprve si musely nasbírat různé kamínky, hlínu, mech, klacíky a další přírodniny. V dílnách jsme se poté pustili do práce. Do velkých plastových lahví se postupně vložily kamínky, hlína, dále mech, klacíky a rostlinky. Dětem se terária velmi povedla.
Opět nás navštívila Městská policie Postoloprty. Připravila besedu pro žáky 2. stupně na téma sebeobrana. Nakonec dětem strážníci ukázali policejní výzbroj a výstroj.
Tímto moc děkujeme za perfektní program řediteli Romanu Kalejovi a jeho kolegovi
Děti ze šesté třídy natáčely v rámci anglického jazyka videa se svými spolužáky. Nejprve si každý žák napsal krátkou prezentaci o sobě, své rodině a koníčcích, kterou se následně naučil zpaměti. Pak se děti rozdělily do skupin a jejich úkolem bylo vytvořit jedno video za celou skupinu, ve kterém se postupně každý žák na kameru anglicky představil. Děti se u projektu dost bavily, videa natáčely na několik pokusů, než byly spokojeny. Především si ale vyzkoušely, jaké to je, souvisle mluvit v angličtině na kameru. Výsledná videa byla moc povedená!
Daniela Pechová, Kateřina Fiřtová
Dne 29. 11. 2023 se vybraní žáci: Dušan Jirásek, Radim Tikal, Filip Mandák, Vojtěch Koubek, Matěj Šatoplet, Martin Tříska, Václav Vincík, Pavel Cirók, Ondřej Janek, Martin Šmejkal, Martin Velík, David Haspeklo, Tomáš Mézl, Jan Šatoplet a Zdeněk Beneš zúčastnili sportovní akce Česko vesluje v Postoloprtech. Z celkového pořadí škol jsme se umístili na děleném 6. – 7. místě. Závodníci změřili své síly na veslařských trenažérech a získali nové zkušenosti. Všem našim reprezentantům děkujeme.
Jan Dvořák
© 2024 Základní škola Lenešice, okres Louny, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO