Pomáháme školám k úspěchu
Motto projektu:
„Každý žák se učí naplno a s radostí. Své učení si řídí. Stává se zaujatým, nezávislým a přemýšlivým čtenářem a autorem rozmanitých textů.“
Pomáháme školám k úspěchu je dlouhodobý vzdělávací projekt Nadace The Kellner Family Foundation, který podporuje základní školy v jejich úsilí o zlepšení kvality výuky a vzdělávacích výsledků žáků. Zaměřuje se zejména na rozvoj čtenářství, pisatelství a kritického myšlení, tedy klíčových dovedností, které mají zásadní vliv na další vzdělávání a uplatnění žáků v životě. Naše škola se do původně tříletého projektu zapojila v roce 2020. V současné době prochází naše škola další fází projektu.
Cíle projektu:
- Podpora čtenářské gramotnosti – rozvíjení schopnosti porozumět textu, kriticky ho analyzovat a využívat informace v různých souvislostech.
- Rozvoj pisatelství – posilování schopnosti jasně a srozumitelně vyjadřovat své myšlenky písemnou formou.
- Kritické myšlení – podpora analytického uvažování, schopnosti argumentovat a tvořit vlastní názor na základě faktů.
Čím se projekt zabývá?
Projekt poskytuje školám komplexní podporu, která zahrnuje:
- Profesní rozvoj učitelů: Učitelé se účastní školení a workshopů, kde se učí nové metody výuky a sdílejí své zkušenosti s kolegy, zefektivňují výuku a lépe reagují na potřeby žáků.
- Pedagogické konzultanty: Školy mají k dispozici odborníky, kteří jim pomáhají se zaváděním nových výukových metod a strategií, poskytují jim metodické nástroje pro zajištění kvalitní a inovativní výuky.
- Zlepšení čtenářských a pisatelských dovedností: Podpora čtenářských a pisatelských dovedností žáků, což je klíčové pro jejich úspěch v osobním i profesním životě.
- Zavádění metod RWCT – neboli metod kritického myšlení podporujících samostatnost žáků, rozvoj schopností argumentace a efektivity pracovat s informacemi.
Projekt Pomáháme školám k úspěchu podporuje inovativní metody výuky, které mají za cíl zlepšit kvalitu vzdělávání a přizpůsobit se moderním potřebám žáků.
Mezi tyto metody patří:
- Projektové učení: Žáci se učí prostřednictvím praktických projektů, které je motivují a angažují. Tento přístup podporuje kritické myšlení a schopnost řešit problémy.
- Párová (tandemová výuka, lesson study): Dva učitelé společně vedou výuku, což umožňuje individuálnější přístup k žákům a efektivnější výuku.
- Profesní učící se komunity: Učitelé se pravidelně setkávají, sdílejí své zkušenosti a učí se od sebe navzájem. Tento přístup podporuje kontinuální profesní rozvoj a zlepšování výuky.
- Otevřené hodiny: jsou výukové hodiny, během kterých mohou ostatní učitelé, rodiče nebo odborníci zvenčí navštívit třídu a sledovat výuku.
- Čtenářské a pisatelské dílny: je speciální forma výuky zaměřená na rozvoj čtenářských dovedností a čtenářské gramotnosti žáků.
Odkazy
