Jazyková kreativita v 6. a 7. třídě
V předvánočním týdnu se žáci 6. a 7. třídy ponořili do kouzelného světa japonské Haiku. Tato krátká básnická forma se stala inspirativním pro tvůrčí projekt, který spojil tradice Vánoc s rozvíjením jazykových dovedností a kreativity.
Příprava na tvoření Haiku
Nejprve si žáci vytvořili zásobu vánočních slov, která využijí při psaní Haiku. Společně tvořili zásobu vánočních slov - podstatná jména (např. stromeček, světýlka, hvězda), přídavná jména (třpytivý, zasněžený, radostný) a slovesa (září, padá, zpívá). Aby se ještě více naladili na sváteční atmosféru, založili výstavku vánočních předmětů – ozdob, sněžítek, zvonečků, figurek…
Následovalo čtení příběhu o sněhulákovi. Žáci příběh poskládali podle smyslu, vymýšleli nadpisy a diskutovali o jeho poselství. Touto aktivitou procvičili schopnost spolupráce a porozumění textu.
Seznámení s Haiku a společná tvorba
Poznali model Haiku – báseň o třech verších s pevným počtem slabik (5-7-5). Třída se pak pustila do společného tvoření. Pomocí připravené slovní zásoby vznikla první Haiku, která zachytila kouzlo Vánoc, zimy:
Sněhulák mlčí,
hvězdy mu šeptají tmu,
vítr ho pohladí.
Vlastní tvorba
Žáci pak tvořili své vlastní vánoční Haiku. Přísně dodržovali pravidla tvorby, mohli čerpat ze slov, která si předem připravili, využít rýmy nebo jen tak volně psát. Své výtvory vystavili ve třídě, kde vznikla krásná výstava plná jedinečných básní. Nyní ji najdete v 1. patře 2. stupně.
Závěr
Tento projekt spojil poezii, tradici a týmovou práci. Vznikly nejen krásné básně, ale také dostala prostor kreativita a radost z předvánoční atmosféry. Jana Ledvinová