image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6
ZÁPIS DO 1.ROČNÍKU 2022/2023
ZÁPIS DO PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY 2022/2023
7 8 9 10
11 12
DEN ŘEMESEL - POZVÁNKA
13
DEN ŘEMESEL - POZVÁNKA
14 15 16 17
18 19
RODIČOVSKÁ SCHŮZKA 19.4.2022
20 21 22 23 24
25 26 27
SBĚR JARO 2022
28
SBĚR JARO 2022
29
SBĚR JARO 2022
ČARODĚJNICE 2022
30 1
Drobečková navigace

Úvod > Škola > Školní projekty > CELOŠKOLNÍ PROJEKT MEDIÁLNÍ KALEIDOSKOP 2019_2020

CELOŠKOLNÍ PROJEKT MEDIÁLNÍ KALEIDOSKOP 2019_2020



Celoškolní projekt 2015/2016

MANÉŽ

„Cirkus je krásné zařízení, ale žádá, aby se v něm umělo všechno." Eduard Bass

Stručný popis projektu: Ve školním roce 2015/2016 se budeme všichni hravým způsobem seznamovat s cirkusovým prostředím, a to prostřednictvím čtyř na sebe navazujících a částečně se prolínajících témat:  Artisté, Krotitelé, Klauni a Cirkus. Postupně si vyzkoušíme dovednosti artistů, žonglérů, akrobatů, krasojezdců, krotitelů, klaunů i obyčejných cirkusáků. Na konci každého tématu uspořádáme ve škole projektový cirkusový den, kde prakticky ukážeme, co jsme se dozvěděli a naučili.  Během školního roku se všichni ve škole naučíme žonglovat - každý podle svých schopností a možností. Na konci školního roku uspořádáme „akademii“  - společné cirkusové vystoupení a předvedeme, jak jsme se naučili žonglovat a bavit sebe i ostatní. 

Žonglování: Vlastní „ výuka“ žonglování bude probíhat během celého roku. Metodicky je výuka žonglování dostupná na portálu: http://zonglovani.info . Míčky a jiné žonglovací pomůcky si děti i dospělí vyrobí sami, materiál na výrobu jednoduchých míčků není finančně náročný. Základní nácvik žonglování bude probíhat v běžných vyučovacích hodinách formou relaxačních chvilek, neboť žonglování vede k soustředěnosti i uvolnění. Předpokládá se spontánní zařazení žonglování během přestávek a společný nácvik žonglování na projektových dnech. 

O projektu: MANÉŽ svou koncepcí navazuje na předchozí celoškolní celoroční tematické projekty.

Celoroční projekty vytvářejí společné zážitky pro všechny děti.

Obecné cíle celoročních celoškolních tematických projektů jsou:

  • Vytvořit základní dovednosti dobré komunikace a spolupráce
  • Nabízenými činnostmi působit jako primární prevence rizikových projevů chování
  • Vytvořit námětový základ pro hravé pojetí veškeré činnosti
  • Vytvořit podmínky pro dlouhodobou cílenou práci žáků
  • Poskytnout zajímavé náměty na činnosti, které pomáhají utvářet pozitivní vztah k životnímu prostředí
  • Vytvořit přirozené příležitosti pro poznání multikulturality jako prostředku vzájemného obohacování

Konkrétní cíle celoročního celoškolního projektu MANÉŽ:

  • Zprostředkovat skupině dětí a žáků (především komunikačním) setkání se skutečným životem (tzn. učit se co nejvíce v terénu přírodním i sociálním) - letos na cirkusových námětech
  • Umožnit všem dětem stavět maximum vědomostí a dovedností na vlastních zážitcích
  • Zajistit, aby každé dítě dobře poznalo samo sebe – dozvědělo se o sobě co nejvíce faktů, zaznamenalo si je a po nějaké době porovnalo – sledovalo svůj vývoj, (vedlo si napříkad vlastní portfolia a deníky)
  • Vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnosti učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby (etická výchova)
  • Prostřednictvím společných hravých činností (především žonglováním) posilovat u všech dětí a žáků dovednost účinně komunikovat a budovat vzájemné zdravé vztahy a posilovat vlastní vůli.
  • Vytvořit příležitosti pro společná setkání dětí, pedagogů i jejich rodičů - budovat vzájemné zdravé vztahy mezi dětmi, pedagogy a rodiči
  • Vytvořit pro závěrečné představení kulisy (maringotku z pergoly???),
  • Podílet se na tvorbě školního žákovského časopisu – tvořit obrázky , psát články, malovat vtipy…

Zařazení průřezových témat:

Osobnostní a sociální výchova je inspirována cirkusem jako společenstvím spolupracujících lidí

  • poznávání lidí – vzájemné poznávání ve skupině, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem 
  • mezilidské vztahy – péče o dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc 
  • spolupráce  a kompetice (soupeření) - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci, pro etické zvládání situací, zvládání soutěže

Prostředkem je žonglování, jako sportovní a artistická aktivita zlepšující nervosvalovou koordinaci, prostorovou orientaci, soustředění a rozvíjející spolupráci mezi mozkovými hemisférami. Významný je i podíl posilování volních vlastností (odpovědnost,vytrvalost,rozvážnost,spolehlivost,sebeovládání,zásadovost, 

svědomitost, sebehodnocení, sebeřízení, sebekázeň, sebekritičnost, cílevědomost, samostatnost, iniciativnost a další) prostřednictvím nácviku žonglování a vzájemné spolupráce.  

Environmentální výchova je inspirována tradičním soužitím cirkusu s přírodním prostředím vztah člověka k prostředí – příroda a škola 

Multikulturní výchova využívá cirkus jako příklad soužití lidí různých národností,  multikulturalita současného světa,

Etická výchova využívá prožitky, které MANÉŽ nabízí. Vede k prosociálnímu chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob- především spolužáků.   Etická výchova vytváří pozitivní klima ve škole a funguje jako účinný systém primární prevence rizikového chování. Podporuje spolupráci rodičů a školy, otevřenost a dialog. Program Etické výchovy zahrnuje deset základních témat: komunikace, důstojnost lidské osoby, sebeúcta, pozitivní hodnocení druhých, tvořivost a iniciativa, vyjádření citů, empatie, asertivita, reálné a zobrazené vzory, spolupráce, pomoc, přátelství, komplexní prosociálnost – témata se promítají do motivačních  „rozhovorů“ , šablon etické výchova vycházejících ze skutečného života a vedených s žáky v rámci výuky všech předmětů.

Rozvoj klíčových kompetencí:

  • samostatné pozorování a experimentování, porovnávání získaných výsledků, kritické posuzování a vyvozování závěrů pro využití v budoucnosti (kompetence k učení)
  • vnímání problémových situací ve škole i mimo ni, rozpoznání a pochopení problému, přemýšlení o nesrovnalostech a jejich příčinách, promýšlení a plánování způsobu řešení problému (kompetence k řešení problémů)
  • porozumění různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů a jiných informačních prostředků a jejich využívání ke svému rozvoji (kompetence komunikativní)
  • účinnou spolupráci ve skupině (kompetence sociální a personální)
  • zodpovědné rozhodování podle dané situace, poskytování účinné pomoci podle svých možností a zodpovědné chování v krizových situacích (kompetence občanské)
  • bezpečné a účinné používání materiálů, nástrojů a vybavení, dodržování vymezených pravidel (kompetence pracovní)

Realizace projektu MANÉŽ ve školním roce 2015/2016:

Školní rok 2015/2016 zahájíme přivítáním na nádvoří 1. stupně

  1. den – přivítání, seznámení s novými pedagogy…..   motivace pro druhý den - pozvánka
  2. den – Otvíráme MANÉŽ

Vystoupení pedagogů školy – úvodní upoutávka – foto z akce

https://www.facebook.com/zslenesice/photos/ms.c.eJw9lEmOBTEIQ2~;UIoTx~;hfr~_jhmU9KTmWKSKhXXCDk3s0r~_6rHlOXruY2~_wUbdhaXKBfXnqpT5O1BPWq~_HTywo~_ZJ98Z73K0SvI36hmfupxY37n~;H2hs37H5GeSc~_Jt9Z54eXqKjn5rGbqRferF6jOPNfkgX5fHr~_NNxjzOfgd~_6fMrFfWN~_Yr6Sb4H7GT4Jcuof1nf0F~;Z32LyQ8jjR3If6TP~;dyHI46f56g4~_5PHva~;I4zvQ7PE~;cqZer43zC~_rgvyfuSeYaD8~_ZFPOdNzBucJ~_f~_SfP82WDuq9B~;~;a7xR2oZ8cX4Rvyep3POx~;uejfh88Z848TfIAV598m~_~;~;Drjj4SSL1jIgfjl2f~;lPr4PmP1wX8RWh5~;0v66AWe~_iv62O~;kbd5n3KveTZ~;41lAzPf4Kc~_v77nC6Y~_Ftl1~_uHjb9TGY3~;n7a9i9ht5lyf~;0j~;8T4T~;k8rf~_aX5~;qoQfxhfPfV4Xz~_E~;vq1yOSzXwvOJ0rO0eP5~;VWbejxvY1~;KfbWiHt9L67yXbyuPbfzQMLKB2c9mf95kvEfn~;ttx3rM890O5~;w6Fzn4x99F5XzsQz~;9bJ~_aln13o59Rr9q~_6Oublfhv~;Y915~_rf~;76eo~;xgnSd8~-.bps.a.820526578044549.1073741941.316428645121014/820527558044451/?type=3&theater

  • motivace projektu, seznámení se s nabídkou cirkusových aktivit, výroba základních žonglérských pomůcek, nácvik žonglování. Cílem bude navodit přátelské vztahy ve skupině dětí, nastavit zásadní pravidla chování, navodit zájem o MANÉŽ a vyrobit si základní žonglovací pomůcky. 
  • vyzkoušení vlastních artistických dovedností – cvičení rovnováhy a obratnosti (šplh, kladina, hrazda, trampolína, školka s míčem, školka se švihadlem, přeskok přes kozu, cvičení na gymnastickém koberci, jízda zručnosti na kole). Cílem  bude zjistit a zapsat si vlastní výkony a v průběhu roku sledovat nárůst vlastní výkonnosti a šikovnosti.

Výstupy: fotogalerie, přehled výkonů všech dětí. 

Systém: Projekt MANÉŽ je rozdělen do čtyř bloků, které na sebe navazují a prolínají se:

Artisté (rozlišujeme artisty a jejich umění, cvičíme svou obratnost, vyrábíme žonglovací pomůcky, jezdíme na kole)

Krotitelé (poznáváme zvířata, odlišujeme zvířata, která vystupují v cirkusu a ostatní, dozvídáme se co nejvíce zajímavostí ze světa zvířat, fotografujeme zvířata)

Klauni (čteme a učíme se vtipy, umíme rozesmát druhé, malujeme klauny, kreslíme vtipy)

Cirkus (připravujeme MANÉŽ – kulisy na „akademii“ , připravujeme cirkusové vystoupení na naši „akademii“, zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné) 

Výzdoba školy:  Motivy cirkusu, historie cirkusu, putování cirkusu, cirkusoví umělci, drezúra cirkusových zvířat, Eduard Baas a Cirkus Humberto. Během školního roku uspořádáme v prostorách školy výstavu obrázků dětí s cirkusovými náměty a výstavu vtipů psaných i kreslených. Na chodbě u odborné učebny se budou prezentovat zajímavosti ze světa zvířat. 

Pravidelné činnosti: Nácvik žonglování – každý den chvilku

Projektové celoškolní dny – jednou za čtvrt roku:

  • Otvíráme MANÉŽ: září
  • Artistický den: listopad
  • Krotitelský den: únor
  • Klaunský den – apríl: duben
  • MANÉŽ – „akademie“: červen

Doporučené a využitelné www stránky:

Projekt MANÉŽ byl připraven na základě připomínek a nápadů pedagogů z týmové schůzky v červnu, srpnu. Projekt MANÉŽ využije zkušenosti získané v minulých školních projektech.

PODZIM

Artisté

Cíle obecné:  Zvýšit fyzickou zdatnost a obratnost dětí. Získat přehled o artistech a akrobatech a jejich dovednostech. 

Cíl matematický:  Praktickým měřením získat představu o svém výkonu – jak daleko skočím, jak dlouho vydržím …, jak hluboko se předkloním, kolik udělám …. 

Cíl čtenářský:  Výběr a následné čtení společné knihy s tématikou cirkusu, společné povídání o cirkuse

Náměty motivačních rozhovorů, nápadů: Olympiáda - Cvičíme na chodbě - Cvičíme v tělocvičně -  Cvičíme venku - Zdravé tělo -  Jezdíme na kole – Akrobaté - Cirkus - Artisté 

Možné činnosti: Instalace a využívání skákacích panáků, laviček, lan a jiných bezpečných cvičebních pomůcek na chodbách na cvičení dětí ve volném čase.

  • Vyrobit si vlastní žonglovací pomůcky
  • Trénovat žonglování, JO-JO
  • Tanec – VEO VEO dospělí, pak se naučí děti
  • Tanec  - každá třída svůj vlastní tanec  (zadat na netu:   animátoři, hromadný tanec – různé tance)
  • Trénovat jízdu zručnosti na kole
  • Trénovat na Artistický den J   Opravit si a udržovat kolo

Celoškolní a třídní akce:

  • Artistický den – společný pro všechny
  • Cyklovýlet
  • Pobyt na dětském dopravním hřišti
  • Jízda zručnosti na kole
  • Návštěva opravdového cirkusu

ZIMA

Krotitelé

Cíle obecné: Co nejvíce se dozvědět o životě zvířat, systematicky pozorovat vybrané zvíře, získat informace o výcviku zvířat v cirkuse, udělat něco dobrého pro zvířata. 

Cíl matematický: Osvojit si zajímavé údaje ze života zvířat – porovnávat hmotnosti, délky, rychlosti, věk atd.  

Cíl čtenářský: Čtení o zvířatech – kniha, povídka, pohádka…, společné povídání o přečteném

Náměty motivačních rozhovorů: 

ZOO - Domácí zvířata - Péče o zvířata - Krmení zvířat - Zvířata v lese - Zvířata na školní zahradě - Výcvik zvířat – Canisterapie - Zvířata v cirkuse – Domácí mazlíčci 

Možné činnosti:

  • Krotitelský den – společný pro všechny
  • Umět pojmenovat zvířata v cirkuse
  • Kůň – návštěva u koní 
  • Nakreslit obrázky (fotografovat)zvířat, uspořádat výstavu obrázků zvířat, (fotografií)
  • Připravit přehlídku zajímavostí ze světa zvířat (libovolný formát)
  • Udělat dobrý skutek pro zvířata (nasbírat krmení na zimu, postavit krmítko, budku, připravit úkryt pro ptáky v zahradě…)
  • Adoptovat zvíře v ZOO
  • Odlévat a poznávat stopy zvířat
  • Pozorovat zvířata  

Celoškolní a třídní akce: 

  • Zavírání zahrady – příprava zahrady na zimu, stavba vhodných úkrytů pro zvířátka (hromada větví pro ptáky, krmítka, ochrana stromků před zajíci)
  • Výstava zajímavých exponátů z našeho přírodovědného kabinetu – na chodbě u odborné učebny
  • Návštěva zooobchodu
  • Výlet do pražské, ústecké, chomutovské ZOO nebo do střediska ekologické výchovy na vhodný výukový program 
  • Spolupráce s myslivci z Lenešic
  • Putování za světýlky: večerní akce do chmelnic pro nebojsy po neznámých (po Dittrichstrase) koutech naší vsi spojená s poznáváním zvířat 

JARO

Klauni

Obecné cíle: Pobavit sebe i druhé, připravit krátké veselé vystoupení, vyprávět anekdotu 

Cíl matematický:  Naučit se vybrané nestandardní matematické úlohy. 

Cíl čtenářský:  Čtení anekdot, o klaunech o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném, vyprávění anekdot - dramatizace

Náměty motivačních rozhovorů: Legrace, anekdoty – Klauni, šašci – Zdravotní klauni – Veselohry – Cirkus – Apríl – Komici  

Možné činnosti:

  • Klaunský den – společný pro všechny
  • Číst a vyprávět vtipy
  • Umět popsat klauna
  • Namalovat obrázek klauna
  • Umět vyprávět vtip, anekdotu
  • Připravit si vtipné vystoupení pro pobavení ostatních
  • Malování klaunských obličejů
  • Výroba klaunských bot
  • Sbírání a reprodukce anekdot
  • Malovat vtipy
  • Výroba klaunského převleku 

Celoškolní a třídní akce:

  • Výstava vtipů, anekdot – vlastních i nasbíraných
  • Aprílový den – veselé pokusy a jiné legrace, Maškarní klaunský bál                 

LÉTO

Manéž                            

Obecné cíle: Připravit závěrečné cirkusové vystoupení na  závěr školního roku Připravit výzdobu pergoly x kulisy pro vystoupení, naučit se pracovní dovednosti spojené s výrobou. Vyrobit model cirkusu.

Cíl matematický: Spočítat a nakoupit barvy a materiál potřebný na přípravu  (počítat plochu, spotřebu).   

Cíl čtenářský: Čtení o oslavách, slavnostech, o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném,

Náměty motivačních rozhovorů: 

Cirkus - Maringotka – Zařízení maringotky, Malování, natírání v bytě – „akademie – Cirkusové vystoupení – Propagace, reklama 

Možné činnosti:

  • Vyrobit model cirkusu, maringotky
  • Uklidit maringotku - třídu
  • Natírat, malovat maringotku – kulisy pro vystoupení
  • Spočítat a nakoupit materiál potřebný na renovaci
  • Připravit propagaci cirkusového vystoupení na „akademii“
  • Připravit si vlastní vystoupení na „akademii“
  • Zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné

Celoškolní i třídní akce:

  • Příprava „akademii“
  • „akademie“

Hodnotící kritéria projektu MANÉŽ  2015/2016:

Žáci: Každý žák naší školy bude na konci školního roku:

  • umět konkrétně pojmenovat cirkus (vědět, že cirkusy mají různá jména), vědět a popsat, co je to šapitó, maringotka, drezúra, turné, artista, klaun
  • umět žonglovat podle svých možností se dvěma, třemi míčky popřípadě jinými žonglovacími pomůckami
  • umět vyprávět aspoň jeden vtip.
  • vnímat vtipnou situaci.
  • umět se obléknout a namalovat jako klaun či jinou cirkusovou postavu
  • se podílet na výrobě kulis
  • se podílet na cirkusovém vystoupení na „akademii“

Učitelé, vychovatelé:

  • Učitelé, vychovatelé budou v rámci své činnosti zařazovat cirkusové náměty (viz. výše), který bude vykazován a označován v třídní dokumentaci a ve zprávách na každou pedagogickou radu 2015/2016.  
  • Učitelé, vychovatelé budou společně připravovat společné akce vycházející z námětů cirkusu, na kterých se budou setkávat, podílet a spolupracovat všichni žáci školy. Akce budou vykazovány ve školní dokumentaci.   

Materiální výstup:

  • Obrázky, fotografie na výstavy
  • Klaunský oblek x maska do cirkusu
  • Kulisy na „akademii“