Kdo by neznal větu: „Štěstí? Co je štěstí…..?“
V naší škole proběhla inspirativní hodina zaměřená na téma štěstí v 6. a 7. třídě. Vyučování vedly Jana Ledvinová a Daniela Tegtmajerová, které se rozhodly pracovat v tandemu a uplatnit prožitkové čtenářství na úryvek z knihy Štěstí za desetník.
Žáci si pomocí krátkého dokumentu vyvodili téma hodiny – co je štěstí. Následně četli po částech vánoční text a na jeho základě plnili různé úkoly – domýšlení děje, předvídání, co je v krabici, jak příběh skutečně dopadne. Každý úkol se zaměřoval na jiný pohled na štěstí, což umožnilo dětem přemýšlet nad tématem z různých úhlů.
Důležitou součástí hodiny bylo sdílení. Žáci měli příležitost vyjádřit své myšlenky, postřehy a pocity. Kromě toho zaznamenali, co znamená štěstí konkrétně pro ně – zda je to rodina, přátelé, zážitky nebo něco úplně jiného. Díky tomu se hodina stala nejen vzdělávací, ale i osobní.
Tandemové vedení i prožitkové čtenářství je moderní vyučování, které žáky motivovaly k aktivnímu zapojení a přemýšlení. Hodina ukázala, jak lze literaturu a životní témata spojit způsobem, který je pro děti inspirující a přínosný.
Jana Ledvinová, Daniela Tegtmajerová
V rámci dne papírových čepic si žáci 6. a 7.třídy vyzkoušeli tvorbu podle videopracovního postupu.
Výsledkem byla kreativní papírová čepice, nechybělo i vánoční ozdobení.
Jazyková kreativita v 6. a 7. třídě
V předvánočním týdnu se žáci 6. a 7. třídy ponořili do kouzelného světa japonské Haiku. Tato krátká básnická forma se stala inspirativním pro tvůrčí projekt, který spojil tradice Vánoc s rozvíjením jazykových dovedností a kreativity.
Příprava na tvoření Haiku
Nejprve si žáci vytvořili zásobu vánočních slov, která využijí při psaní Haiku. Společně tvořili zásobu vánočních slov - podstatná jména (např. stromeček, světýlka, hvězda), přídavná jména (třpytivý, zasněžený, radostný) a slovesa (září, padá, zpívá). Aby se ještě více naladili na sváteční atmosféru, založili výstavku vánočních předmětů – ozdob, sněžítek, zvonečků, figurek…
Následovalo čtení příběhu o sněhulákovi. Žáci příběh poskládali podle smyslu, vymýšleli nadpisy a diskutovali o jeho poselství. Touto aktivitou procvičili schopnost spolupráce a porozumění textu.
Seznámení s Haiku a společná tvorba
Poznali model Haiku – báseň o třech verších s pevným počtem slabik (5-7-5). Třída se pak pustila do společného tvoření. Pomocí připravené slovní zásoby vznikla první Haiku, která zachytila kouzlo Vánoc, zimy:
Sněhulák mlčí,
hvězdy mu šeptají tmu,
vítr ho pohladí.
Vlastní tvorba
Žáci pak tvořili své vlastní vánoční Haiku. Přísně dodržovali pravidla tvorby, mohli čerpat ze slov, která si předem připravili, využít rýmy nebo jen tak volně psát. Své výtvory vystavili ve třídě, kde vznikla krásná výstava plná jedinečných básní. Nyní ji najdete v 1. patře 2. stupně.
Závěr
Tento projekt spojil poezii, tradici a týmovou práci. Vznikly nejen krásné básně, ale také dostala prostor kreativita a radost z předvánoční atmosféry. Jana Ledvinová
V pátek 6.12. proběhl v 5., 6. a 7. třídě v rámci preventivního projektu Všeho s Mírou poslední výukový program, který pro nás připravila organizace White Light z Ústí nad Labem.
V pondělí 2. 12. 2024 jsme s naší třídou jeli vlakem do Mostu na představení divadelní hry Sen noci svatojánské od Williama Shakespeara. V divadle to bylo moc hezké, velké a útulné. Při hře jsme se dost nasmáli, občas jsme se v ději ztráceli, ale nakonec, jako v pohádce, vše dobře dopadlo a všichni byli šťastní. Po představení jsme ještě nasáli vánoční atmosféru na adventních trzích a nakoupili jsme nějaké dárky pro své blízké.
Katka Nachtigalová, Eliška Le a Adéla Fousková, 7. třída
Slýcháváme někdy: „To byl ale horor! To pondělní vstávání byl fakt horor.“?...
Žáci 6. a 7. tříd prošli dílnou čtení a psaní na téma Půlminutové horory
Šesťáci a sedmáci zažili dílnu čtení a psaní zaměřenou na hororové příběhy. První hodinu se věnovali hledání a shromažďování slov, která by vystihla atmosféru krátkých hororových textů, inspirovaných knihou Půlminutové příběhy. Každý žák pak postupně prošel čtyřmi stanovišti s různými úkoly, kde četl, odpovídal na otázky k textu a vymýšlel názvy k hororovým textům. Sdílením odpovědí získal nové nápady a inspiraci.
V druhé hodině hororové dílny se žáci pustili do tvorby vlastních hororových příběhů. Každý napsal krátký příběh, který skončil někdy otevřeně, aby nechal čtenáře v napětí a fantazii prostor domyslet si konec. Poté si své příběhy navzájem přečetli, což podnítilo další nápady a kreativitu mezi žáky.
V průběhu i na závěr si zahráli „hororovou hru“, při které házeli „okem“ na terče a podle úspěšnosti získávali odměny. Aktivita se setkala s nadšením, protože spojila kreativitu a zábavu do napínavého zážitku.
Na konci hodiny každý žák zhodnotil, co se mu nejvíce líbilo a bavilo. Téměř všechny žáky bavilo psaní příběhů a také hra, která přinesla zábavný závěr hororové dílny.
Tak někdy příště: To byl ale horor…
Jana Ledvinová
Dne 5. 11. 2024 se v Postoloprtech konalo oblastní kolo ve florbale, kterého se zúčastnili vybraní žáci 6. a 7. třídy. Lukáš Dvořák, Lukáš Koželuh, Jan Koželuh, Dušan Jirásek, Filip Mandák, Václav Müller, Radim Tikal, Václav Wasserbauer a Richard Štekl v rámci skupiny B narazili na Základní školu Prokopa Holého Louny, Základní školu Jana Amose Komenského Louny, Gymnázium Václava Hlavatého Louny a Základní školu Peruc. Výkon našich hráčů sice na postup ze skupiny nestačil, ale závěrečný zápas se Základní školou Prokopa Holého Louny byl fenomenálním ukončením základní skupiny. Utkání sledovala plná tělocvična a našim klukům se podařilo zápas vyhrát v prodloužení na nájezdy. Celkově se tak naši žáci umístili na 9. místě v pořadí škol s výslednými dvěma body.
Žáci 7. třídy si na hodině českého jazyka připravili dramatizaci známé pověsti O Libuši a Přemyslovi. V první části hodiny se rozdělili do skupin, kde každý tým zpracoval určitý úsek příběhu. Poté, co si své výstupy připravili, postupně předvedli scénky, které ztvárnily různé okamžiky pověsti. Vrcholem celého vystoupení byl závěr, kdy všechny skupiny společně přivítaly Přemysla na bílém koni, což dodalo dramatizaci slavnostní atmosféru a příběh krásně uzavřelo.
Jana Ledvinová, Katka Fiřtová
Na naší základní škole se už druhým rokem koná oblíbená sportovní přestávka, během které mají žáci možnost aktivně trávit čas v tělocvičně.
Nejčastější aktivitou je fotbal, který přitahuje mnoho nadšených hráčů.
Tato přestávka podporuje nejen fyzickou aktivitu, ale také posiluje týmového ducha a vytváří silná přátelství mezi žáky.
Sportovní přestávky se tak staly nedílnou součástí našeho školního života.
© 2025 Základní škola Lenešice, okres Louny, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO