image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
Cyklovýlet - turistický kroužek 1.st.
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
Plavání v Mostě - turistický kroužek ŠK
28 29
Čarodějnický rej v ŠD
30 1 2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality ze školy

Aktuality ze školy


Štítky:












Budoucnost je teď! Vědecké dílny na ZŠ Lenešice

Dnes, 4. dubna 2025, se naše škola proměnila v laboratoř budoucnosti, a to díky Vědeckým dílnám, které byly součástí našeho celoročního projektu BUDOUCNOST. Naše škola se tak na jeden den stala vědeckým centrem, kde se žáci 2. stupně stali lektory a připravili skvělý program pro své mladší spolužáky z 1. stupně. Avšak pozor – žádní vědci v bílých pláštích z NASA nebo z Akademie věd, ale naši žáci se stali těmi opravdovými „experty“ na vědu. A že se do toho opřeli pořádně – sedm stanovišť, spousta pokusů a aktivit, které by se hodily snad do každé vědecké laboratoře! Mezi nejoblíbenější aktivity patřilo psaní tajným písmem neboli psaní neviditelným inkoustem z citronové šťávy – děti se cítily jako opravdoví špioni. Jen jsme museli hlídat, aby vědecký zápal nevedl k požáru, protože neviditelné písmo se objevovalo nad plamenem hořící svíčky. A tak upozornění: „Trochu to zvedni, ať to nehoří!“ bylo rozhodně častější než „To je kouzlo!“ A pak přišlo venkovní stanoviště – a to byla naprostá bomba, to bylo něco, WOW ! Odpalování rakety pomocí jedlé sody a octa. Musíme přiznat, že jsme radši byli venku… protože to občas „vonělo“ trochu víc, než by se nám líbilo. Ale to nám nebránilo, abychom se pořádně zasmáli a přemýšleli, zda si náhodou nezaložíme vesmírnou agenturu. Zážitek to byl pro všechny natolik silný, že někteří mladší vědci už začali uvažovat o kariéře kosmonautů. A to stále není všechno! Mikroskopy odhalovaly tajemství mikrosvěta, robotické včelky poslušně jezdily podle přesně zadaných pokynů, a "magnetická autíčka" jezdila se zápalem hodným Velké ceny. Bylo to fajn, klidně bychom si dali ještě pár závodních kol... ale pak už bychom museli přiznat, že i naše lavice potřebují vědecký odpočinek. Drobnůstkou, která všechny potěšila, byla aktivita, kdy si žáci vyzkoušeli „levitující vlasy“. Pomocí nafouknutého balónku, který se třel o vlasy a tím získával statický náboj, si mohli vytvořit skutečný vědecký zázrak. Když přiblížili balónek k vlasům, všechny se začaly „vznášet“, jako by vládly vlastními silami. Starší žáci se role průvodců ujali s neuvěřitelným nasazením a zodpovědností. Zvláště někteří jako by se pro tuto roli narodili. A mladší děti byly naprosto nadšené, aktivní a zvídavé – slyšeli jsme jejich nadšené otázky jako: „Můžeme to zkusit ještě jednou a ještě jednou a ještě... ☺?“ nebo „Ono to opravdu funguje!“ – a to všechno pod dohledem našich skvělých mladých vědců, kteří se postarali o to, aby si každý užil den plný objevování.

Projektový den byl naprosto skvělý, plný radosti a sluníčka. Děti si hrály, učily se, objevovaly a hlavně spolupracovaly. A to je přesně to, co v projektu Budoucnost hledáme.

Věda žije – a v Lenešicích obzvlášť!


Autor: Mgr. Martina Švíková Publikováno 4. 4. 2025 13:28

Velikonoční výzdoba před naší školou

Jaro je tady a s ním přichází i sváteční atmosféra Velikonoc. Společně jsme vytvořili krásnou výzdobu, která nyní zdobí prostor před školou. Veselý velikonoční zajíček, malované kraslice, dřevěné dekorace i jarní květinová výzdoba dodávají okolí veselou a barevnou atmosféru. 
 
Velikonoční nálada u nás ale nekončí! Ještě nás čeká společné zdobení kraslic a také návštěva lounského muzea, kde si prohlédneme krásnou výstavu kraslic.
 
Přijďte si naši výzdobu prohlédnout a užít si jarní atmosféru s námi!

Autor: Vladimíra Fiřtová Publikováno 3. 4. 2025 21:20

Fyzika 6. třída - hmotnost

V 6. třídě pokračujeme ve fyzikálních veličinách a tentokrát byla na řadě hmotnost. Po teoretické části následovala opět praxe a laboratorní práce. Žáci si vyzkoušeli vážit jak na rovnoramenných vahách tak i digitálních. Vážili jak pevné těleso tak i kapalinu.
Opět hodina byla super.

Autor: Ing. Helena Adamová Publikováno 3. 4. 2025 21:17

Literární putování deváťáků s knihou Ruty Sepetys V šedých tónech

Vstoupit do příběhu, který se odehrává ve zvlášť těžkých dobách minulosti, znamená nejen poznat osudy jeho hrdinů, ale i zahlédnout odrazy současného světa. Naši deváťáci se minulý týden vydali na literární cestu s knihou Ruty Sepetys V šedých tónech. Jsou teprve na začátku, ale už teď se jim v mysli rýsují otázky, které překračují hranice samotného příběhu.
"Hlavní hrdinkou knihy je Lina, dospívající dívka, která se ocitá v temném období dějin pobaltských zemí. Spolu se svou rodinou je násilně deportována na Sibiř poté, co Sovětský svaz v roce 1940 obsadil Litvu a další pobaltské státy. Příběh líčí nejen její boj o přežití, ale také ztrátu domova, krutost totalitního režimu a nezlomnou sílu lidské naděje."
Putování s knihou není jen o čtení. Žáci příběh nejen poslouchají, a upevňují si tak svou sluchovou paměť, ale i samostatně čtou a následně plní různé pisatelské úkoly. Takto se učí nejen chápat text, ale také formulovat vlastní názory, přemýšlet v souvislostech a hledat paralely s dnešní dobou. A právě v tom je ten pravý smysl moderního vzdělávání – ne bezduché a ubíjející biflování „čehosi“, ale rozvoj kritického myšlení a schopnosti argumentace.
Každá nová literární hodina tak přináší další stránku nejen v knize, ale i v jejich pochopení historie a lidských osudů. Věřím, že tato literární cesta pro ně nebude jen další nudnou školní povinností, ale inspiruje je k hlubšímu zamyšlení nad tím, CO BYLO, CO JE A CO MŮŽE BÝT.


Autor: Mgr. Martina Švíková Publikováno 3. 4. 2025 11:59

Zápis do 1. třídy: Malí školáci na obzoru!

Milí rodiče a milé děti,

máme za sebou krásné odpoledne plné radosti, zvědavých očí a odhodlaných, i když možná zatím trošku nesmělých, úsměvů – máme za sebou zápis do 1. třídy! Naše škola se na chvíli proměnila v místo, kde se místo zvonění ozýval dětský smích a kde se školní lavice třásly v očekávání nových malých dobrodruhů. Naši budoucí prvňáčci nás potěšili svými znalostmi, nadšením a odvahou. Společně jsme si povídali, kreslili, počítali a také trošku zkoumali, jaké to bude, až se v září otevřou dveře jejich první třídy. Někteří se těšili tak moc, že by nejraději zůstali hned! (A my bychom je klidně vzali!)

Děkujeme všem rodičům za jejich podporu, milá slova i trpělivost. Moc si vážíme toho, že jste si pro své děti vybrali právě naši školu. Těšíme se nejen na všechny nové žáčky, ale i na skvělou spolupráci s vámi, jejich rodiči.

Už teď se nemůžeme dočkat září!

Vaše ZŠ Lenešice


Autor: Mgr. Martina Švíková Publikováno 3. 4. 2025 10:14

LIMERIK

S příchodem jara se v 6. a 7. třídě  začíná kromě barev i probouzet poezie. Po zopakování některý pojmů začali žáci tvořit LIMERIK.

Limerik??  Limerik je hravý poetický útvar o pěti verších s rýmovou strukturou a-a-b-b-a.

Přesněji tedy návod: vytvoříme 5 veršů s přesnými pravidly – město (vesnice), postava, něco o ní, trocha těch nesmyslů ( vždyť byl včera APRÍL)  a samozřejmě verše.  Jak se to žákům povedlo?

 

Limerik

Mluvil jsem s klukem z Brna,

Že prý rád chodí do kina.

Je to fakt velká dřina,

Makat, aby mu nebyla zima.

To je ten blázen z Brna.

 

Křičel na mě kluk z Loun,

Že rozbil se mu foun.

Chtěl ho opravit,

Ale museli ho popravit .

Ten useklý kluk z Loun.

 

Mluvil jsem s klukem z Prahy,

Říkal, že je to drahý.

Navštívil Karlův most,

V rohu tam ležela kost.

Ten nespokojený kluk z Prahy.

 

Byl jsem venku s klukem z Ostravy,

Který měl dobré zdraví.

Pak jsem jel za kamarádem do Mostu,

Ten mi ukázal kostru!

Tak jsem jel za klukem z Ostravy.

 

Kámoš z Dobroměřic

Měl doma velký hic.

Zapnul si klímu,

Aby nevyčerpal si sílu.

To je můj kámoš z Dobroměřic.

Moje teta z Budějovic,

Má doma hodně opic.

Ráda chodí na procházku.

Taky často mívá nějakou otázku.

Ta moje teta z Budějovic.

 

Ten kluk z Děčína,

Si stěžuje, že ho nebaví němčina.

Prý dostává samé pětky,

A doma žádné výpečky.

No jo, ten jeden kluk z Děčína.

 

Zkusíte také?                                                                                                                               

 

Jana Ledvinová


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 2. 4. 2025 12:30

Dnes jsme vyráběli hmyzí dům!

V naší školní družině jsme dnes tvořili hmyzí dům z přírodních materiálů jako dřevo, šišky a větvičky. Děti se zapojily do výroby a naučily se, jak důležitý je hmyz pro naši přírodu. Hmyzí dům bude sloužit jako útočiště pro včely, brouky a další užitečné tvory.

Těšíme se, až uvidíme, kdo si do něj přijde vytvořit domov.


Autor: Nikola Antonyová Publikováno 1. 4. 2025 16:17

Žáci 8. třídy se ponořili do dystopického světa knihy Dárce

Poslední dva měsíce si naši osmáci zpestřili literárním miniprojektem na motivy knihy Lois Lowryové Dárce. A že to nebyla jen tak ledajaká četba! Při čtení se nejen ponořili do příběhu, ale také si lámali hlavy nad tím, jaké by to bylo žít ve společnosti, kde je vše předem nalinkované – žádné barvy, žádné emoce, žádné vzpomínky… a hlavně žádná čokoláda! Při zkoumání dystopického světa, kde by se možná ani Wi-Fi signál neuchytil, se žáci zabývali otázkami morálky, významem vzpomínek a přemýšleli, co to vlastně znamená být odvážný. Jonas, hlavní hrdina knihy, jim byl průvodcem na cestě prozření, během níž pochopili, že život v předpřipravené dokonalosti má svá temná úskalí. A právě v těchto úvahách se ukázalo, jak citlivě a s pochopením dokážou, alespoň někteří, žáci přistupovat k hlubokým lidským otázkám. Během projektu se žáci pustili do samostatné i skupinové práce, plnili čtenářské i pisatelské úkoly a metody kritického myšlení se snažili uplatňovat tak důsledně, že by z nich měl radost i samotný Dárce. Na závěr vymýšleli své vlastní scénáře konce tohoto dystopického příběhu. K tomu přidali i své kreativní výtvarné zpracování. Tento miniprojekt nejenže obohatil literární rozhled našich osmáků, ale taky posílil jejich schopnost přemýšlet, spolupracovat a – kdo ví – možná je i varoval před podezřele dokonalými společnostmi. A pokud se mezi nimi objevil budoucí spisovatel sci-fi, nebudeme se vůbec divit! Každopádně si ale zaslouží velkou pochvalu za to, s jakou chutí a odhodláním se do tohoto nelehkého tématu pustili. A protože konec knihy zůstal otevřený, tak Hledání modré, Posel v temném lese a Syn (další knihy celé série) už jsou na cestě k nim…


Autor: Mgr. Martina Švíková Publikováno 1. 4. 2025 12:44

Matematika v devítce - Treasure Hunt

Přípravy na "přijímačky" vrcholí a nervozita ve třídě je již znát, tak jsem si připravila malé rozptýlení. Třída si chtěla procvičit procenta a tak jsme to pojali zábavnou formou pomocí Treasure Huntu.
 
Po chodbě jsem rozmístila příklady a následně šli žáci ve skupinkách příklady řešit. Musím celou skupinu pochválit, i když začátek měl pomalejší rozjezd, tak závěr počítání byl už opravdu rychlý. 
 
Všem přeji úspěšné přijetí na jejich vybranou školu.
 
Ing. Helena Adamová

Autor: Ing. Helena Adamová Publikováno 30. 3. 2025 20:58

Projektový den k Mezinárodnímu dni lesů v 1. třídě

V naší první třídě jsme oslavili Mezinárodní den lesů formou projektového dne, během kterého jsme objevovali les a jeho tajemství. Dopoledne jsme strávili venku, kde jsme poznávali stromy, šišky a lesní zvířata a povídali si o tom, proč je les důležitý a jak se v něm správně chovat.
 
Součástí programu byla i hra s kartičkami – děti ve dvojicích spojovaly popis zvířete s odpovídajícím obrázkem. Takto si nejen procvičily čtení s porozuměním, ale také se dozvěděly spoustu zajímavostí o zvířatech.
 
Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech jsme tvořili mraveniště. Děti použily klacíky, mech, šišky, vyráběly mravence z hmoty a jejich cestičky z papíru. Výsledkem bylo velké třídní mraveniště, které nyní zdobí školní chodbu.
 
Projektový den byl plný zábavy i učení.
 
Zuzana Charvátová, Mgr. Hanka Šefčíková

Autor: Zuzana Charvátová Publikováno 25. 3. 2025 22:29

Projekt „Barvy kolem nás“ oživil výuku v 6. a 7. třídě

 S přicházejícím jarem proběhl na naší škole projekt s názvem „Barvy kolem nás“ , který přinesl žákům 6. a 7. tříd možnost ponořit se do fascinujícího světa barev.

V hodinách ČJ se žáci dozvěděli o základních barvách a o jejich dalším míchání. Povídali si o jejich symbolech a působení na lidskou psychiku. Společně objevili, jak barvy ovlivňují naše prostředí – od oblečení přes interiéry až po jídlo, apod. Diskutovali o tom, které barvy vnímají jako příjemné či nepříjemné, jaké emoce v nás vyvolávají.

Součástí projektu bylo také čtení krátkých příběhů o barvách, které se staly inspirací k vytvoření jejich vlastních příběhů, ve kterých barva ovlivňuje osud postavy. Tento pisatelský úkol pak sdíleli se spolužáky. V příbězích jsme našli kreativitu.

Na závěr si každý vybral svou oblíbenou barvu a zamyslel se nad tím, proč ho právě tato barva nejvíce oslovuje. Celý projekt byl zakončen sebehodnocením, kdy si žáci zhodnotili svůj přístup k práci a celkový dojem z projektu.

Barvami se žáci zabývali i v ostatních předmětech: AJ, NJ, přírodopis, fyzika, výtvarná výchova.

Projekt „Barvy kolem nás“ nejen oživil výuku, ale přinesl i spoustu zajímavých diskuzí a nových poznatků. Jak se ukázalo, barvy nejsou jen projevem krásy, ale mají hluboký vliv na naše vnímání a emoce.                                                                                                       

Jana Ledvinová

 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 25. 3. 2025 22:27

Výlet 6. třída - Čokoládovna Pralalinka Louny

Dnes jsme měli další společný výlet a byli jsme se podívat v Lounech na náměstí, kde má paní Jana Klesalová otevřenou čokoládovnu s krásným názvem Pralalinka. Měli jsme domluvenou přednášku o čokoládě, jak se čokoládové pralinky vyrábí, jaké druhy čokolády jsou a samozřejmě nemohla chybět i ochutnávka. Dostali jsme čokoládovou fontánu s ovocem a žáci si mohli nabrat kolik chtěli. Někteří nakoupili dobroty i domů.
 
Den byl úžasný a počasí nám také přálo. Kdo v Pralalince ještě nebyl, tak by ji měl navštívit.
 
Zdraví celá 6. třída

Autor: Ing. Helena Adamová Publikováno 24. 3. 2025 15:31